Λιμάνια: Ανεπαρκείς υποδομές, διαδικασίες που δεν τηρούνται - Απεργία σήμερα για την ΠΝΟ για τον Αντώνη

Με 24ωρη πανελλαδική απεργία η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ) και η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ) κινητοποιούνται με αφορμή το θάνατο του 36χρονου στο λιμάνι του Πειραιά. Η απεργία πραγματοποιείται σημερα από τις 00:01 π.μ. και η ώρα λήξης 23:59 μ.μ.
«Η Πολιτεία οφείλει και πρέπει να λάβει άμεσα και χωρίς καμία αναβολή όλα τα απαραίτητα μέτρα που σκοπό έχουν την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.
Οι Έλληνες Ναυτικοί, τόσο στους εσωτερικούς όσο και στους διεθνείς πλόες είναι παραδείγματα προς μίμηση για την ναυτοσύνη τους και για τον καθημερινό αγώνα που δίνουν για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Αυτός είναι διαχρονικά ο Έλληνας Ναυτικός και δεν είναι ανεκτό με αφορμή το τραγικό αυτό συμβάν και την επιλογή που έκαναν οι εμπλεκόμενοι σε αυτό, να κατηγορούνται και να στοχοποιούνται συλλήβδην όλοι οι Έλληνες Ναυτικοί», τονίζει μεταξύ άλλων η ΠΝΟ.
Όπως επισημαίνει η ΠΕΝΕΝ: «Η εγκληματική ενέργεια που σημειώθηκε από μεμονωμένα άτομα στο «Blue Horizon» και είχε ως αποτέλεσμα το φρικτό θάνατο του 36χρονου Αντώνη Καρυώτη έχει συγκλονίσει το Πανελλήνιο.
Τα όσα διαδραματίστηκαν στον καταπέλτη του πλοίου συνιστούν όνειδος για αυτούς που συνετέλεσαν στην αποτρόπαια αυτή πράξη.
Από την αρχή καταδικάσαμε αυτή την ειδεχθή εγκληματική ενέργεια και τονίσαμε την ανάγκη όλοι οι υπεύθυνοι να πληρώσουν με την ανώτερη των ποινών για τις πράξεις τους.
Ταυτόχρονα καταγγείλαμε την εταιρία “Blue Star Ferries” όπως και όλες εκείνες τις εταιρίες που συστηματικά και επαναλαμβανόμενα παραβιάζουν την ισχύουσα νομοθεσία θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια των επιβατών, των Ναυτεργατών και των ίδιων των πλοίων!
Επισημάναμε τις τεράστιες πολιτικές ευθύνες της κυβέρνησης, του ΥΕΝ και των Λιμενικών Αρχών οι οποίες εξολοκλήρου ευθύνονται για την καταστρατήγηση της νομοθεσίας στην ασφάλεια των πλοίων και των Ναυτεργατικών δικαιωμάτων.
Από την άλλη θεωρούμε αβάσιμο και παντελώς άδικο μέσα από αυτό το τραγικό περιστατικό να «τσουβαλιαστεί» και να ταυτιστεί ένας ολόκληρος κλάδος με αυτή την ενέργεια.
Η απεργία δε έχει σκοπό μόνο να διαχωρίσει ο Ναυτεργατικός κόσμος την θέση του από αυτό το ειδεχθές έγκλημα, αλλά ταυτόχρονα να παρθούν όλα εκείνα τα μέτρα που θα διασφαλίζουν την ασφάλεια στα πλοία, στη ναυσιπλοΐα και την ανθρώπινη ζωή στη θάλασσα!
Καλούμε τα μέλη μας και όλους τους Ναυτεργάτες να πάρουν μαζικά μέρος στην απεργία και να συμβάλουν στην καθολική συμμετοχή και επιτυχία της».
Οι υποδομές
Tην ίδια ώρα το περιστατικό με τις μπλεγμένες άγκυρες πλοίων στη Ραφήνα δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία. Σημειώθηκε μάλιστα λίγες ημέρες μετά το τραγικό συμβάν στο λιμάνι του Πειραιά. Ελληνες πλοίαρχοι έχουν επισημάνει πολλές φορές τα προβλήματα υποδομών στα λιμάνια.
«Κάθε χρόνο συντάσσουμε και κοινοποιούμε στο υπουργείο Ναυτιλίας αλλά και σε κάθε αρμόδια αρχή ολοκληρωμένη έκθεση με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στα λιμάνια της χώρας και συστάσεις για την αντιμετώπισή τους, ωστόσο αν εξαιρέσεις κανένα μπαλόνι ή καμιά σημαδούρα, ελάχιστα άλλα από τα ζητήματα που αναδεικνύουμε αντιμετωπίζονται».
Με τα λόγια αυτά ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ), αλλά και γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ), Μανώλης Τσικαλάκης, εξηγεί τα προβλήματα υποδομών στα λιμάνια που συχνά μετατρέπονται σε ρίσκα για την ακτοπλοΐα. Αιτία της συζήτησης, το νέο περιστατικό στο λιμάνι της Ραφήνας το Σαββατοκύριακο, οπότε και δύο πλοία της Fast Ferries και ένα της Golden Star Ferries έμπλεξαν τις άγκυρές τους, με αποτέλεσμα το ένα εξ αυτών, οι προπέλες του οποίου πιάστηκαν σε κάποια από τις καδένες, να παραμείνει επί ώρες αρόδο, με 734 επιβάτες να ταλαιπωρούνται.
Στο συγκεκριμένο λιμάνι, όταν φυσούν βόρειοι ή βορειοανατολικοί άνεμοι η πρόσδεση είναι ιδιαίτερα δύσκολη και απαιτητική και απαιτεί ρίξιμο άγκυρας σε μεγαλύτερη της συνηθισμένης απόστασης. Με δεδομένο ότι το λιμάνι είναι σχετικά μικρό για τον αριθμό των πλοίων και των δρομολογίων που εξυπηρετεί, δεν είναι περίεργο το πώς συνέβη το περιστατικό. Η Ραφήνα φέτος το καλοκαίρι, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας, εξυπηρέτησε αριθμό ρεκόρ επιβατών και συγκεκριμένα εμφάνισε αύξηση της κίνησης +5,76%, στους 955.051 επιβάτες.
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση προτάσεων για τη βελτίωση των λιμένων της Πανελλήνιας Ενωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού, εδώ και χρόνια επισημαίνεται η ανάγκη «επιμήκυνσης του ανεμοθώρακα έως τη γωνία του Νο 13 προβλήτα έτσι ώστε να εξυπηρετούνται οι λιμενεργάτες και τα πλοία για την τοποθέτηση κάβων όταν πνέουν βόρειοι άνεμοι». Τίποτα όμως δεν έχει γίνει. Για το ίδιο λιμάνι η έκθεση αναφέρει ακόμη πως χρειάζεται «αντικατάσταση και τοποθέτηση, όπου χρειάζεται, προσκρουστήρων (fender-λάστιχα)» και συντήρηση και «υπερύψωση προβλητών όπως στον προβλήτα Νο 6». Επιπλέον αναφέρει ότι απαιτείται «εκβάθυνση του λιμένα στους προβλήτες Νο 3 – Νο 4».
Θα είχε αποφευχθεί το περιστατικό το Σαββατοκύριακο αν είχε γίνει η επιμήκυνση του ανεμοθώρακα; Εμπειροι πλοίαρχοι που ερωτήθηκαν σχετικά συμφωνούν πως κατά πάσα πιθανότητα θα είχε αποφευχθεί.
Τα προβλήματα στη Ραφήνα ωχριούν όμως μπροστά σε εκείνα άλλων λιμανιών, όπως γίνεται σαφές στην έκθεση των 66 σελίδων των πλοιάρχων, των ανθρώπων δηλαδή που γνωρίζουν καλύτερα από οποιονδήποτε τα λιμάνια της χώρας. Ακόμη και σε μεγάλα λιμάνια όπως αυτά της Πάτρας, της Θεσσαλονίκης αλλά και του Πειραιά οι παρατηρήσεις είναι πολυάριθμες. Πόσο μάλλον στα άλλα 70 περίπου που αναφέρονται στη συγκεκριμένη έκθεση. Στα περισσότερα από αυτά οι λιμενικές υποδομές είναι γερασμένες, ελλιπείς ή κακοσυντηρημένες και δεν ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες που έχουν διαμορφώσει οι δρομολογήσεις νεότερων και μεγαλύτερων πλοίων και κυρίως η μεγάλη αύξηση της επιβατικής κίνησης σε κάποιους από αυτούς τους προορισμούς. «Οι τοπικές αρχές αυτοδιοίκησης ζητούν συνέχεια μεγαλύτερα και γρηγορότερα πλοία, χωρίς ωστόσο να εξασφαλίζουν τις λιμενικές υποδομές που απαιτούνται», σημειώνει βετεράνος πλοίαρχος.
Ενα μεγάλο μέρος της ευθύνης βαρύνει πράγματι την τοπική αυτοδιοίκηση και τα κατά τόπους λιμενικά ταμεία, αλλά η ευθύνη είναι κυρίως του υπουργείου Ναυτιλίας, που μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων μπορεί να μεριμνήσει για επενδύσεις στις συγκεκριμένες υποδομές. Σε ορισμένα λιμάνια αυτό γίνεται, έστω και σε μικρή κλίμακα, ωστόσο οι ανάγκες είναι πολλαπλάσιες. Αρκεί να αναφερθεί ότι με βάση τα επίσημα στοιχεία η επιβατική κίνηση της φετινής θερινής περιόδου από και προς τα λιμάνια του Πειραιά, της Ραφήνας και του Λαυρίου έφτασε τον αριθμό ρεκόρ των 5,6 εκατ. επιβατών, που ισοδυναμεί με αύξηση 8,59% σε σύγκριση με την περυσινή χρονιά. Επιπλέον, φέτος το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου καταγράφεται σημαντική αύξηση και στον αριθμό των δρομολογίων (10.222, +4,4%), των Ι.Χ. (706.771, +5,24%), των φορτηγών (92.035, +4,51%) και των δικύκλων (114.797, +4,86%) και στα τρία λιμάνια, Πειραιά, Ραφήνας και Λαυρίου.
-
30 Σεπτεμβριου 2023, 22:20Οροπέδιο Λασιθίου: Γιατί έχουν ανέβει οι τόνοι προεκλογικά-Οι συκοφαντίες και οι μηνύσεις
-
30 Σεπτεμβριου 2023, 16:06Ηράκλειο: Συλλήψεις μετά την εκκένωση του Ευαγγελισμού και τα επεισόδια στο κέντρο- Το χρονικό της έντασης
-
30 Σεπτεμβριου 2023, 11:29Δ. Μινώα Πεδιάδας: Θλίψη για το χαμό του Βασίλη Μαραγκάκη
-
30 Σεπτεμβριου 2023, 11:07Ηράκλειο: Τι γινόταν στον Ευαγγελισμό - Φωτογραφίες και βίντεο από το κτίριο που ήταν υπο κατάληψη
-
29 Σεπτεμβριου 2023, 21:33Οι Ειδικοί Φρουροί Κρήτης για το θάνατο του Κ. Μανιουδάκη: Αυτόκλητοι εισαγγελείς διαστρεβλώνουν την αλήθεια
-
30 Σεπτεμβριου 2023, 13:08Ανοίγει ο δρόμος για την αποκατάσταση του Φρουρίου Ιτζεδίν- Η ΕΤΑΔ παραχωρεί τη χρήση του στο Δήμο Χανίων