Tέμπη: «Καίει» τους άλλους δύο σταθμάρχες ο επιθεωρητής- Ερωτήματα για τις βάρδιες

Ο κύκλος των κατηγορουμένων για το δυστύχημα στα Τέμπη διευρύνεται, με την Εισαγγελία να ασκεί συμπληρωματικές διώξεις κατά του επιθεωρητή του ΟΣΕ που έβαλε στη νυχτερινή βάρδια τον σταθμάρχη της Λάρισας, αλλά και κατά των δύο σταθμαρχών που έφυγαν νωρίτερα από το πόστο τους.
Δέκα ημέρες μετά την τραγωδία στα Τέμπη και έπειτα από τη σημερινή συμπληρωματική δίωξη της εισαγγελίας σε βάρος άλλων τριών εργαζομένων-στελεχών των σιδηροδρόμων, ο Επιθεωρητής Θεσσαλίας που περιλαμβάνεται στα άτομα που τους απαγγέλθηκαν κατηγορίες, προχώρησε στην πρώτη του δήλωση.
Ο επιθεωρητής του ΟΣΕ σε μια μακροσκελή δήλωση μέσω του δικηγόρου του Ιωάννη Γλύκα, απαντά στα πιθανά αίτια που οδήγησαν στην τραγωδία με τους 57 νεκρούς, επιρρίπτοντας ευθύνες στον προφυλακισμένο 59χρονο σταθμάρχη αλλά και στους δύο σταθμάρχες που εγκατέλειψαν τις θέσεις τους εν ώρα υπηρεσίας.
«Πολλαπλά λάθη, εγκατάλειψη θέσεων...»
Mεταξύ άλλων, κάνει λόγο για πολλαπλά λάθη και εγκατάλειψη θέσεων εν ώρα εργασίας και ταυτόχρονα αναφέρει ότι πρέπει να «είναι σεβαστό το τεκμήριο αθωότητας μου όπως και το δικαίωμα μου σε Δίκαιη Δίκη».
Αναλυτικά η δήλωσή του:
«Αναντίρρητα, η επιλογή μέχρι και σήμερα περί της σιωπής, γίνεται ως ελάχιστη ένδειξη σεβασμού προς τα θύματα και τις οικογένειές τους, των οποίων ο πόνος είναι αβάσταχτος.
Σεβαστό εντούτοις, πρέπει να είναι και το τεκμήριο αθωότητας μου όπως και το δικαίωμα μου σε Δίκαιη Δίκη και θέτω τον εαυτό μου ενώπιον των Αρχών, όντας ανά πάσα ώρα και στιγμή στη διάθεσή τους. Άλλωστε, από την πρώτη στιγμή, ήτοι την 03/03/2023 κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας, μετέβην περί την ώρα 13:00 αυτοβούλως ενώπιον του Γ' Ανακριτικού Τμήματος Πρωτοδικών Λάρισας προσκομίζοντας σχετικά έγγραφα προς γνώση και καταθέτοντας επί τέσσερις (4) ώρες.
Αναφορικά, με το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη που συνέβη στις 28 Φεβρουαρίου 2023 κοντά στον οικισμό Ευαγγελισμός Τεμπών Λάρισας και αφορούσε τη μετωπική σύγκρουση της επιβατικής αμαξοστοιχίας της εταιρείας Hellenic Train με την εμπορική αμαξοστοιχία:
Η Διοίκηση του ΟΣΕ τον μήνα Μάιο του έτους 2022, προσέλαβε κλειδούχους ενώ τον μήνα Αύγουστο προχώρησε στην πρόσληψη εβδομήντα οκτώ (78) σταθμαρχών με δελτίο παροχής υπηρεσιών, εκ των οποίων οι δεκατρείς (13) τοποθετήθηκαν στη Λάρισα.
Εν προκειμένω, να διευκρινιστεί το εξής προς αποσαφήνιση των αρμοδιοτήτων των ανωτέρω αναφερομένων.
Αφενός, ο κλειδούχος, ως πόστο εργασίας στον σιδηρόδρομο, έχει ως βασική αποστολή του να επικουρεί τον σταθμάρχη, παίρνοντας εντολές από τον τελευταίο. Αν συμβεί η οιαδήποτε βλάβη στο αυτόματο σύστημα ή αν χρειαστεί, ο κλειδούχος θα αλλάξει χειροκίνητα τα κλειδιά με εντολή πάντα του σταθμάρχη. Να τονιστεί ότι μέχρι και το έτος 2019, τηλεδιοίκηση λειτουργούσε στο τμήμα Λάρισας η Παλαιοφαρσάλου-Κατερίνης, εντούτοις, εξαιτίας πυρκαγιάς τέθηκε εκτός λειτουργίας έως και σήμερα.
Αφετέρου, οι σταθμάρχες μέσω θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης – μαθητεία-, λαμβάνουν τη σχετική συνακόλουθη πιστοποίηση από τον Οργανισμό για την ανάληψη των καθηκόντων τους. Η διαδικασία εκπαίδευσης των σταθμαρχών περιλαμβάνει με βάση τα εσωτερικά πρωτόκολλα του ΟΣΕ, συνολικά 716 ώρες θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης. Από αυτές οι 524 ώρες αφορούν σε θεωρητική εκπαίδευση και οι υπόλοιπες 192 ώρες θεωρίας, παράλληλα με πρακτική εκπαίδευση. Προς διευκρίνηση, η ιδιότητα του Επιθεωρητή ουδένα ρόλο διαδραματίζει στην ως άνω περιγραφόμενη εκπαίδευση, καθώς δεν μετέχουμε σ' αυτή. Άπαντες οι εργαζόμενοι θεωρούνται ισότιμοι και ικανοί εκτελώντας τα ανατιθέμενα καθήκοντά τους. Ακόμη και στην περίπτωση των νεοπροσληφθέντων, ουδεμία ειδική μεταχείριση λαμβάνει χώρα. Σημειωτέων, όλες οι Επιθεωρήσεις του δικτύου (από Πάτρα έως Αλεξανδρούπολη) τοποθέτησαν τους πιστοποιημένους σταθμάρχες στα κύρια καθήκοντά τους σε όλους τους σταθμούς, σε κυκλωματική εργασία.
Άλλωστε το φύλλο παρουσίας των εργαζομένων κοινοποιείται στην αρμόδια Διεύθυνση Κυκλοφορίας καθώς και στην αρμόδια Διεύθυνση Προσωπικού, προ μηνός, συντασσόμενο από την εκάστοτε Επιθεώρηση. Άπαντες συνεπώς, είχαν γνώση περί των εργαζομένων που πρόκειται να τοποθετηθούν την οιαδήποτε βάρδια στο οιοδήποτε σημείο!
Εν προκειμένω, την 28η/02/2023 ευρισκόμουν καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας ένεκα υπηρεσιακών αναγκών στο Σταθμό του Βόλου. Το χρονικό διάστημα από την ώρα 23:40 έως και 23:55 ενημερώνομαι το πρώτον ότι οι αμαξοστοιχίες 62 και 80563 δεν απαντούν! Τονίζεται στο σημείο αυτό ότι, υπό κανονικό δρομολόγιο – χωρίς καθυστέρηση -, η αμαξοστοιχία 62 θα αναχωρούσε από τον σταθμό Λάρισας 22.11, όπου κατά το διάστημα 22.00-23.00 υπήρχαν βάσει προγράμματος 3 σταθμάρχες.
Αφού προέβην σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες κάλεσα τους αρμόδιους σταθμάρχες ως όφειλα να πράξω. Την 23:55 επιβεβαιώνεται ότι οι άνω αμαξοστοιχίες συγκρούστηκαν. Περί την ώρα 00:10 αναχωρώ πλέον μετά του γραμματέως για το σημείο της σύγκρουσης. Όταν φθάσαμε στο σημείο και αφού αντιλήφθηκα τι έχει λάβει χώρα, στη συνέχεια ενημέρωσα τον κ. Διευθυντή, αναφέροντας επακριβώς το μέγεθος της καταστροφής.
Πολλαπλά λάθη, εγκατάλειψη θέσεων εν ώρα υπηρεσίας από δύο σταθμάρχες και η μη συνακόλουθη τήρηση του ωραρίου, η μη έγκαιρη και επιβεβλημένη ενημέρωση εκ μέρους των απολειπομένων μηχανοδηγών περί της εισόδου στη γραμμή καθόδου με την παράλληλη μη ενημέρωσή τους με τον οιονδήποτε τρόπο από τον αρμόδιο σταθμάρχη, σε συνδυασμό με την ολιγωρία ως προς την ολοκλήρωση της εγκατάστασης του συστήματος τηλεδιοίκησης και των έργων σηματοδότησης, συνθέτουν το σκηνικό του τραγικού δυστυχήματος».
Γιατί ασκήθηκε δίωξη στον επιθεωρητή και στους δύο σταθμάρχες Λάρισας
Η ανακρίτρια ωστόσο, είχε άλλη εικόνα, γι΄αυτό και ασκήθηκε ποινική δίωξη τόσο σε βάρος του επιθεωρητή, όσο και σε βάρος των άλλων δύο σταθμαρχών της Λάρισας, για πράξεις και παραλείψεις τους.
Οι διώξεις ασκήθηκαν κατά του επιθεωρητή του ΟΣΕ επειδή όρισε τις βάρδιες της επίμαχης νύχτας, αφήνοντας στον κομβικό σταθμό τον χωρίς εμπειρία σταθμάρχη της Λάρισας και κατά δύο σταθμαρχών που όφειλαν να είναι παρόντες στο πόστο τους έως τις 23:00, πλην όμως έφυγαν νωρίτερα από τη λήξη του ωραρίου τους.
Από τις βάρδιες μαθητείας… κατευθείαν σε πόστο ευθύνης
Μέχρι και λίγα 24ωρα πριν το δυστύχημα, ο προφυλακισμένος σταθμάρχης είχε βάρδιες Μαθητείας στον κεντρικό σταθμό Λάρισας. Σύμφωνα με το πρόγραμμα, στις 22 και 23 Φλεβάρη συμπεριλαμβάνεται στις βάρδιες με το χαρακτηριστικό ΜΘ δηλαδή μαθητεία δίπλα σε παλαιότερους και έμπειρους σταθμάρχες. Και την ακριβώς επόμενη μέρα στις 24 Φλεβάρη και για πέντε συνεχόμενες βάρδιες μέχρι και τις 28, μέρα του δυστυχήματος, του αναθέτουν την νυχτερινή βάρδια την οποία αναλαμβάνει μόνος του, σύμφωνα με την ΕΡΤ.
Ως προς το ποιος έχει την τελική ευθύνη για τις βάρδιες, φαίνεται να προκύπει ότι είναι ο προϊστάμενος, ο επιθεωρητής του ΟΣΕ φαίνεται πως έχει βάλει την υπογραφή του και έχει εγκρίνει τις βάρδιες. Δεν είναι γνωστό ωστόσο αν πρόκειται για το τελικό έγγραφο.
Ερωτήματα για τις βάρδιες που έχουν σβηστεί με διορθωτικό
Παράλληλα, νέα ερωτήματα προκύπτουν για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, μετά τα όσα κατέθσε ο προφυλακισμένος σταθμάρχης για τις βάρδιες.
Όπως είπε στην κατάθεσή του, λίγη ώρα μετά τη σύγκρουση των δύο τρένων σβήστηκε με μπλάνκο στο τετράδιο βαρδιών η πραγματική ώρα αναχώρησης των δύο σταθμαρχών, που υποτίθεται ότι θα τον βοηθούσαν μέχρι τις 11 το βράδυ.
«Μετά τη σύγκρουση η αλλαγή βάρδιας διορθώθηκε με μπλάνκο. Η πραγματική ώρα αναχώρησης του Π.Κ. είναι 22:20», φέρεται να είπε στις αρχές.
Ποιοι έφτασαν στο σταθμαρχείο μετά το δυστύχημα;
Την ίδια ώρα, στο στόχαστρο των ερευνών έχει μπει και το τι έγινε στο σταθμαρχείο από τη στιγμή που έγινε η σύγκρουση, στις 23:20 το βράδυ, μέχρι και την ώρα που έφτασε η Αστυνομία.
Πρόκειται για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, στο οποίο πολλά μπορούσαν να συμβούν και πολλοί μπορούσαν να αλλοιώσουν στοιχεία, εάν ήθελαν. Ποιοι έφτασαν στον σταθμό όμως το επίμαχο διάστημα;
Σύμφωνα με το Star, ο πρώτος άνθρωπος που έφτασε στο σταθμαρχείο ήταν ο σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων, στις 23:30. Εκείνος ειδοποίησε τον απογευματινό σταθμάρχη για τη σύγκρουση. Έφτασε στον σταθμό μεταξύ 12:10 - 12:20 και μπήκε μέσα στο σταθμαρχείο. Λίγη ώρα μετά, έφτασε και ο επιθεωρητής του ΟΣΕ.
Ήδη, όμως, κάποιος είχε βάλει μπλάνκο στην αλλαγή της βάρδιας στο βιβλίο παράδοσης - παραλαβής που έχουν οι σταθμάρχες μέσα στο γραφείο τους.
Η αστυνομία έφτασε στις 3 και αποχώρησε μία ώρα αργότερα.
Ό,τι έγινε με το μπλάνκο έγινε μεταξύ 12 και 3 και η ανακριτική αρχή είναι εκείνη που θα το ερευνήσει.
Το βιβλίο παράδοσης - παραλαβής είναι πλέον στα χέρια της ανακρίτριας.
-
20 Μαρτιου 2023, 17:10Ν. Χαλκιαδάκης: Θα «βουλιάξει» η Κρήτη από τουρίστες-Προς υπογραφή η σύμβαση με τους ξενοδοχοϋπαλλήλους
-
21 Μαρτιου 2023, 12:22Χανιά: Υπογράφηκε η νέα Τοπική Σύμβαση Εργασίας μεταξύ ξενοδόχων και ξενοδοχοϋπαλλήλων
-
21 Μαρτιου 2023, 11:00Έρευνα: Η περιοχή της Κρήτης που «ανεβαίνει»τουριστικά - Οι top χώρες προέλευσης των τουριστών (διαγράμματα)
-
20 Μαρτιου 2023, 07:44Βολές στο κέντρο... της Δευτέρας
-
20 Μαρτιου 2023, 07:00Ηράκλειο: Διαγραμμίσεις και πλέγματα στον κόμβο Γουβών - Προχωρά το έργο (φωτο)
-
21 Μαρτιου 2023, 07:44Βολές στο κέντρο... της Τρίτης