Επιτροπές Δήμων-ΣτΕ: Αντισυνταγματικές οι ρυθμίσεις για μετά το 2019- Απόλυτη δικαίωση για την Αντιπολίτευση του Δ. Ηρακλείου

Συνταγματικές έκρινε η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας τις νομοθετικές διατάξεις με τις οποίες θεσπίσθηκαν αλλαγές στον τρόπο συγκρότησης της οικονομικής επιτροπής και της επιτροπής ποιότητας ζωής των δήμων, αντίθετα, έκρινε ότι είναι αντισυνταγματικές οι νομοθετικές διατάξεις κατά το σκέλος που καταλαμβάνουν την αμέσως επόμενη των δημοτικών εκλογών περίοδο.
Πρόκειται για μια απόφαση η οποία δικαιώνει την Αντιπολίτευση του Δήμου Ηρακλείου και ειδικά τους επικεφαλής των παρατάξεων Ηλία Λυγερού, Πέτρου Ινιωτακη και Ευριπίδη Κουκιαδακη οι οποίοι το προηγούμενο διάστημα είχαν αντιταχθεί στα όσα επιχείρησε να περάσει η Δημοτική Αρχή του Ηρακλείου! Οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης στον Δήμο Ηρακλείου έκαναν επανειλημμένα, λόγο για "νόθευση" του εκλογικού αποτελέσματος και της βούλησης του Ηρακλειώτικου λαού, όπως αυτή εκφράστηκε στη κάλπη του Μαΐου του 2019 μετά τις σχετικές κυβερνητικές νομοθετικές παρεμβάσεις. Το newshub.gr με σειρά θεμάτων, είχε αναδείξει τη σπουδαιότητα του θεματος και την ανάγκη ειδικών χειρισμών, απο τη πλευρά της Δημοτικής Αρχής, προκειμένου να υπάρξει εναρμόνηση του εκλογικού αποτελέσματος με την κατανομή ρόλων στην εκτελεστική εξουσία του Δήμου. Πράγμα που ποτέ δεν συνέβει!
Και να που, όλα αυτά επιβεβαιώνονται τώρα όχι μόνο για το Ηράκλειο αλλά και για πολλές περιπτώσεις δήμων ανά τη χώρα, με τη.... βούλα του ανώτατου δικαστηρίου της χώρας!
Ειδικότερα, με την απόφαση 2377/2022 της Ολομέλειας κρίθηκε ότι οι διατάξεις των ν. 4623/2019 και 4625/2019 με τις οποίες θεσπίσθηκαν αλλαγές στον τρόπο συγκροτήσεως της οικονομικής επιτροπής και της επιτροπής ποιότητας ζωής των δήμων, καθώς και των διοικητικών συμβουλίων δημοτικών νομικών προσώπων (Δ.Ε.Υ.Α. κ.λπ.), προκειμένου στα όργανα αυτά να υπάρχει πλειοψηφία της παρατάξεως του δημάρχου,
α) καθ’ ό μέρος δεν καταλαμβάνουν την αμέσως επόμενη των εκλογών της 26ης Μαΐου 2019 και της 2ας Ιουνίου 2019 δημοτική περίοδο, δεν είναι αντίθετες σε κάποια συνταγματική ή υπερνομοθετικής ισχύος διάταξη ή αρχή, και
β) καθ’ ο μέρος όμως καταλαμβάνουν τη δημοτική περίοδο που διανύεται μετά τις εκλογές της 26ης Μαΐου και της 2ας Ιουνίου 2019, ο νομοθέτης παρενέβη, αμέσως μετά τη διεξαγωγή των εκλογών στη λειτουργία των Ο.Τ.Α. Α΄ βαθμού, επιφέροντας δύο βασικές αλλαγές στο υφιστάμενο σύστημα, οι οποίες είναι μεταξύ τους αλληλένδετες: αφενός μετέβαλε τον τρόπο συγκροτήσεως της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, προκειμένου να εξασφαλισθεί ότι σε αυτές η πλειοψηφία θα ανήκει στην παράταξη με την οποία εξελέγη ο Δήμαρχος· αφετέρου προέβη σε μεταφορά αρμοδιοτήτων από το δημοτικό συμβούλιο προς την Οικονομική Επιτροπή, προς την οποία μεταβιβάστηκαν αποφασιστικές αρμοδιότητες σημαντικού οικονομικού αντικειμένου και προς την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, προς την οποία μεταβιβάστηκε η αρμοδιότητα λήψεως αποφάσεων που αφορούν την κυκλοφορία.
Οι εν λόγω διατάξεις κατά το μέρος που καταλαμβάνουν την αμέσως επομένη των δημοτικών εκλογών περίοδο μετέβαλαν εκ των υστέρων το πλαίσιο ασκήσεως του κατοχυρούμενου στο Σύνταγμα δικαιώματος εκλογής των αρχών των Ο.Τ.Α.· και τούτο, διότι η εκφρασθείσα θέληση των εκλογέων είχε διαμορφωθεί κατά συνεκτίμηση, εκτός των άλλων, και του ότι, σύμφωνα με την ισχύουσα κατά τις εκλογές αυτές νομοθεσία, οι αποφάσεις που αφορούν σημαντικές αρμοδιότητες του δήμου, όπως αυτές που προαναφέρθηκαν και που αφορούν ζητήματα που κατ’ εξοχήν συνάπτονται με την κατοχυρούμενη στο άρθρο 102 παρ. 2 του Συντάγματος οικονομική αυτοτέλεια των Ο.Τ.Α., θα λαμβάνονται από το δημοτικό συμβούλιο, όργανο διοικήσεως του δήμου με άμεση δημοκρατική νομιμοποίηση, απαιτουμένων ενδεχομένως ευρύτερων συναινέσεων για την επίτευξη πλειοψηφίας και από δημοτικούς συμβούλους που δεν εξελέγησαν με τον συνδυασμό του Δημάρχου.
Εξ άλλου, κατά τον χρόνο ψηφίσεως των σχετικών διατάξεων, δεν είχε δοκιμαστεί στην πράξη η εφαρμογή του συστήματος της απλής αναλογικής που είχε εισαχθεί με τον ν. 4555/2018 στη διοίκηση των δήμων, προκειμένου να δικαιολογείται από επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος, αναγόμενους στην ομαλή λειτουργία αυτών, η τόσο σοβαρή και έντονη επέμβαση του νομοθέτη στη θέληση των εκλογέων, με την εφαρμογή των επίδικων ρυθμίσεων και κατά την τρέχουσα δημοτική περίοδο. Για τους λόγους αυτούς, οι προαναφερθείσες ρυθμίσεις, καθ’ ό μέρος καταλαμβάνουν τη δημοτική περίοδο που διανύεται μετά τις εκλογές, έρχονται σε αντίθεση με τις διατάξεις των άρθρων 5 παρ. 1, 52 και 102 παρ. 2 του Συντάγματος. Αντιθέτως, δεν αντίκεινται στις διατάξεις αυτές του Συντάγματος οι ρυθμίσεις που αφορούν την ανάδειξη των μελών των διοικητικών συμβουλίων δημοτικών νομικών προσώπων (Δ.Ε.Υ.Α. κ.λπ.), καθ’ όσον οι εν λόγω οργανωτικές μεταβολές δεν συνδυάζονται και με μεταφορά αρμοδιοτήτων από άμεσα όργανα διοίκησης του δήμου προς τα αντίστοιχα συλλογικά όργανα των νομικών αυτών προσώπων.
Διατυπώθηκαν δύο μειοψηφίες:
Σύμφωνα με την πρώτη, οι ανωτέρω διατάξεις κατά το μέρος που καταλαμβάνουν το αμέσως επόμενο της εκλογής διάστημα είναι στο σύνολό τους αντισυνταγματικές. Κατά την δεύτερη, οι αυτές διατάξεις δεν έρχονται σε αντίθεση με καμία συνταγματικη διάταξη.
-
07 Φεβρουαριου 2023, 19:03Κρήτη: Ποια σχολεία παραμένουν κλειστά - Τι γίνεται στο Ηράκλειο
-
07 Φεβρουαριου 2023, 07:10Μεσαρά: Ράβδισμα σε λίγα δευτερόλεπτα, με το πάτημα ενός κουμπιού (φωτο+βίντεο)
-
07 Φεβρουαριου 2023, 07:06Ηράκλειο: "Κόλλησαν" οι διαπραγματεύσεις ξενοδόχων και εργαζομένων- Ποια είναι τα σημεία τριβής
-
07 Φεβρουαριου 2023, 07:00Κρήτη: Συνεχίζεται η κακοκαιρία - Κλειστά σχολεία και χιόνια σε πολλές περιοχές - Ο καιρός τις επόμενες μέρες
-
07 Φεβρουαριου 2023, 19:25Ανασύρθηκε νεκρός από τα ερείπια ο γκολκίπερ της Μαλάτιασπορ Αχμέτ Τουρκασλάν
-
07 Φεβρουαριου 2023, 08:55Κρήτη: Θλίψη για τον αιφνίδιο θάνατο 8χρονου αγοριού