Κρουαζιέρα: Tα μέτρα πρέπει να ληφθούν σε συνεργασία με τους φορείς - Οι αλλαγές που επηρεάζουν και την Κρήτη
Tα νέα μέτρα που θα επιβληθούν για τη διαχείριση της κρουαζιέρας στην Ελλάδα πρέπει να αναπτυχθούν σε στενή συνεννόηση με τους άμεσα εμπλεκόμενους δήμους, λιμάνια και παράγοντες του τουρισμού, των οποίων ο βιοπορισμός εξαρτάται από τον τουρισμό κρουαζιέρας, υπογραμμίζει η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) σε ανακοίνωσή της, στην οποία σχολιάζει τις πρόσφατες κυβερνητικές ανακοινώσεις για το θέμα.
Ως προς τα τέλη η CLIA αναφέρει:
"Τα τέλη θα πρέπει να συγκριθούν με άλλα λιμενικά τέλη στην περιοχή της Μεσογείου, ώστε να διασφαλιστεί ότι τα Ελληνικά λιμάνια παραμένουν ελκυστικά και ανταγωνιστικά. Επιπλέον, τα λιμενικά τέλη ρυθμίζονται από την Ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία και πρέπει να ευθυγραμμίζονται με αυτές τις αρχές".
Αναλυτικά η ανακοίνωση:
Η κρουαζιέρα αποτελεί ιστορία επιτυχίας για την Ελλάδα, έχοντας συνεισφέρει 1,4 δισ. ευρώ στην ελληνική οικονομία το 2022. Η CLIA έχει ζητήσει, εδώ και καιρό, περισσότερες επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές και συνεργάζεται συστηματικά με προορισμούς στην Ελλάδα για την εφαρμογή αποτελεσματικών συστημάτων διαχείρισης θέσεων ελλιμενισμού για τα κρουαζιερόπλοια. Οποιαδήποτε αύξηση στα ισχύοντα λιμενικά τέλη θα πρέπει να ανταποκρίνεται στον επιδιωκόμενο σκοπό, να είναι αναλογική προς τις συγκεκριμένες λιμενικές επενδυτικές ανάγκες και να εφαρμόζεται σε όλους τους επισκέπτες, με τα έσοδα να επανεπενδύονται άμεσα στις λιμενικές λειτουργίες και τις τοπικές κοινωνίες.
Ο κλάδος της κρουαζιέρας επιθυμεί να συνεχίσει τη στενή συνεργασία του με την Ελληνική κυβέρνηση για την υποστήριξη βιώσιμων τουριστικών δραστηριοτήτων στη χώρα. Η CLIA ελπίζει ότι τυχόν νέα μέτρα που θα επιβληθούν από την κυβέρνηση θα αναπτυχθούν σε στενή συνεννόηση με τους άμεσα εμπλεκόμενους δήμους, λιμάνια και παράγοντες του τουρισμού, των οποίων ο βιοπορισμός εξαρτάται από τον τουρισμό κρουαζιέρας.
Εκτιμούμε την ισχυρή συνεργασία του κλάδου της κρουαζιέρας με την Ελλάδα και έχουμε ζητήσει επανειλημμένα περισσότερες επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές, οι οποίες ωφελούν τόσο τις τοπικές κοινωνίες όσο και τους επισκέπτες. Οποιαδήποτε αύξηση στα ισχύοντα λιμενικά τέλη θα πρέπει να ανταποκρίνεται στον επιδιωκόμενο σκοπό, να είναι αναλογική προς τις συγκεκριμένες λιμενικές επενδυτικές ανάγκες και να εφαρμόζεται σε όλους τους επισκέπτες. Θα πρέπει, επίσης, να εφαρμοστεί έπειτα από έγκαιρη προειδοποίηση. Τα έσοδα από τα τέλη θα πρέπει να επανεπενδύονται απευθείας στις λιμενικές λειτουργίες, ώστε να διασφαλιστεί ότι τα οφέλη έχουν άμεσο αντίκτυπο στις τοπικές κοινωνίες και τους επισκέπτες.
Τα τέλη θα πρέπει να συγκριθούν με άλλα λιμενικά τέλη στην περιοχή της Μεσογείου, ώστε να διασφαλιστεί ότι τα Ελληνικά λιμάνια παραμένουν ελκυστικά και ανταγωνιστικά. Επιπλέον, τα λιμενικά τέλη ρυθμίζονται από την Ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία και πρέπει να ευθυγραμμίζονται με αυτές τις αρχές.
Σημειώνουμε την πρόθεση της κυβέρνησης να αντιμετωπίσει ζητήματα διαχείρισης του τουρισμού κατά τη διάρκεια της περιόδου αιχμής σε ορισμένους προορισμούς, με την πιθανότητα διακύμανσης του ύψους των τελών.
Η CLIA αμφισβητεί ότι αυτή η πρόταση πρέπει να εστιάζει μόνο στην κρουαζιέρα. Προκειμένου να βρεθούν αποτελεσματικές λύσεις στη διαχείριση του τουρισμού απαιτείται μια ολιστική προσέγγιση. Οι κρουαζιέρες προγραμματίζονται χρόνια νωρίτερα, γεγονός που επιτρέπει τη χρήση μέτρων διαχείρισης των ροών επισκεπτών. Πράγματι, τέτοια μέτρα έχουν ήδη εφαρμοστεί σε συντονισμό με τους τοπικούς δήμους της Σαντορίνης και της Μυκόνου, συμπεριλαμβανομένων συστημάτων διαχείρισης ελλιμενισμού.
Η CLIA και οι εταιρείες κρουαζιέρας που είναι μέλη της θα συνεχίσουν να συνεργάζονται στενά με τις τοπικές αρχές στους προορισμούς που επισκέπτονται, ώστε να διασφαλίσουν ότι υιοθετούνται χειροπιαστά και αποτελεσματικά μέτρα στην κατεύθυνση της ενίσχυσης της τουριστικής διαχείρισης για μια βιώσιμη τουριστική βιομηχανία, η οποία έχει οφέλη τόσο για τους επισκέπτες όσο και για τους κατοίκους.
Η CLIA ελπίζει ότι τυχόν νέα μέτρα που θα επιβληθούν από την κυβέρνηση θα αναπτυχθούν σε στενή συνεννόηση με τους άμεσα εμπλεκόμενους δήμους, λιμάνια και παράγοντες του τουρισμού, των οποίων ο βιοπορισμός εξαρτάται από τον τουρισμό κρουαζιέρας.
Τα τέλη
Οπως έχει γράψει το newshub.gr ερχονται αλλαγές σε τέλη, ταράζοντας τα νερά στον ξενοδοχειακό κλάδο και στην κρουαζιέρα.
Αύξηση του τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση, που επιβάλλεται στα δωμάτια των ξενοδοχείων αλλά και στις βραχυχρόνιες μισθώσεις ανά διανυκτέρευση, αύξηση του τέλους παρεπιδημούντων, που καταβάλλεται στους δήμους, σημαντική αύξηση του τέλους αποβίβασης επιβατών κρουαζιέρας, σε κορεσμένους προορισμούς όπως η Μύκονος και Σαντορίνη, και «πάγωμα» του αριθμού των ακινήτων που διατίθενται σε βραχυχρόνιες μισθώσεις, στα τρία κεντρικά διαμερίσματα του ∆ήμου Αθηναίων, με παράλληλη επιβολή νέου αυξημένου τέλους στις συμβάσεις μέσω πλατφορμών, αποτελούν τη βασική δέσμη μέτρων που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός για την ενίσχυση της βιωσιμότητας του τουρισμού.
Παράλληλα, προανήγγειλε και διαμόρφωση εθνικής στρατηγικής για την περαιτέρω βιώσιμη ανάπτυξη του τουρισμού μέσω περιφερειακών σχεδίων ανάπτυξης σε ολόκληρη την επικράτεια.
«Θεμέλιο της τουριστικής ανάπτυξης πρέπει να είναι η προστασία του απαράμιλλου φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος της χώρας μας. Αλλωστε, αυτό είναι τελικά και το μεγάλο μας συγκριτικό πλεονέκτημα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης από το βήμα της ∆ιεθνούς Εκθεσης Θεσσαλονίκης.
Στόχος είναι «η μείωση των παρενεργειών μιας γρήγορης ανάπτυξης, όταν αυτή ενίοτε εκδηλώνεται χωρίς σχέδιο, έλεγχο και κανόνες», όπως συνέβη «με την κρουαζιέρα, ευτυχώς σε πολύ λίγα νησιά μας», αλλά και η μέριμνα «για τις υποδομές, ιδίως σε τόπους που δέχονται μεγάλα φορτία επισκεπτών για συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα», συμπλήρωσε. «Γι’ αυτό και κάθε χωροταξική μεταβολή οφείλει να γίνεται με σεβασμό στο περιβάλλον και την παράδοση, ειδικά των πανέμορφων οικισμών των νησιών και των βουνών μας», τόνισε.
Εν αναμονή λοιπόν των περιφερειακών τουριστικών χωροταξικών σχεδίων η κυβέρνηση αποφάσισε συγκεκριμένα μέτρα: το τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση θα αυξηθεί από τον Απρίλιο έως τον Οκτώβριο, για τα πεντάστερα ξενοδοχεία από τα 10 ευρώ ανά δωμάτιο ανά διανυκτέρευση σήμερα στα 15 ευρώ, στα τετράστερα ξενοδοχεία στα 10 ευρώ και στα τριάστερα στα 8 ευρώ. Στα 8 ευρώ, σύμφωνα με πληροφορίες, θα διαμορφωθεί και το πλαφόν του τέλους αυτού για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις. Ο πρωθυπουργός επεσήμανε πως ένα σημαντικό κομμάτι των εσόδων από το τέλος ανθεκτικότητας και κλιματικής κρίσης «θα επιστρέψει στις τοπικές κοινωνίες» και γι’ αυτόν τον λόγο τόνισε ότι «είναι σημαντικό αυτές να οργανωθούν καλύτερα, να στηρίξουν τις υποδομές τους απέναντι στο βάρος που δέχονται κάθε καλοκαίρι».
Παράλληλα, με νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών αυξάνεται το τέλος παρεπιδημούντων που αποδίδεται στους δήμους και εισπράττεται ανά δωμάτιο ανά διανυκτέρευση από 0,5% επί της τιμής στο 0,75% και όχι στο 2% όπως αρχικά είχε αποφασιστεί.
Οσον αφορά το λιμενικό τέλος αποβίβασης επιβατών από τα 35 λεπτά του ευρώ σήμερα, που ισχύει οριζόντια για όλα τα λιμάνια της χώρας τόσο για την κρουαζιέρα όσο και για την ακτοπλοΐα, αυτό θα αυξηθεί για την κρουαζιέρα σε έως και 20 ευρώ ανά επιβάτη για τη Μύκονο και τη Σαντορίνη –και ανάλογα με τον προορισμό και για τα υπόλοιπα λιμάνια της χώρας– και θα μειώνεται κλιμακωτά ανά περίοδο του έτους. Ωστόσο δεν έχει διευκρινιστεί ακόμα κατά πόσον τα αυξημένα αυτά τέλη θα επιβάλλονται και στους χιλιάδες ημερήσιους επισκέπτες νησιών όπως η Σαντορίνη και η Μύκονος, που μετακινούνται συντεταγμένα από τουριστικούς πράκτορες μέσω ταχύπλοων σκαφών της ακτοπλοΐας, ειδικά στις γραμμές από την Κρήτη.
-
05 Οκτωβριου 2024, 07:00Κρήτη: Εντυπωσιασμένοι οι ερευνητές από το Σπηλαιοβάραθρο στα Λευκά Όρη-Τα αποτελέσματα κάνουν το γύρο του κόσμου
-
05 Οκτωβριου 2024, 08:40Στο δόκανο της ΑΑΔΕ Κρητικός επιχειρηματίας: Το κόλπο γκρόσο-Πάνω από 20 εκατ. ευρώ ο κρυφός τζίρος του
-
05 Οκτωβριου 2024, 12:43Χερσόνησος: Πέντε άτομα σε ΠΑΓΝΗ και Βενιζέλειο σε σοβαρή κατάσταση μετά από σφηνάκια που αντί για αλκοόλ περιείχαν διαβρωτικό υγρό
-
06 Οκτωβριου 2024, 07:11Πραγματικά αρχιτεκτονικά μνημεία που πρέπει να διασωθούν τα μιτάτα στο Ασκύφου Σφακίων
-
05 Οκτωβριου 2024, 14:15Έργα άρδευσης: Πώς «μοιράζεται» η ΣΔΙΤ «πίτα» των 850 εκατ. ευρώ-"Παίζει" μόνη της στην Κρήτη η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
-
06 Οκτωβριου 2024, 23:58Στο νήμα θα κριθεί ποιος από τους Δούκα και Γερουλάνο θα πάει στον β΄γύρο - Προβάδισμα Γερουλάνου στην Αττική, 4ος ο Δούκας