«Θύελλα» αντιδράσεων για την αποζημίωση 21 εκατ. ευρώ για τα έργα του ΒΟΑΚ στο Λασίθι - Οι τοποθετήσεις των κομμάτων

Μια απόφαση του Υπουργείου Υποδομών, που προβλέπει την καταβολή αποζημίωσης ύψους 21 εκατομμυρίων ευρώ στον ανάδοχο του τμήματος «Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος» του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, έχει πυροδοτήσει έντονη πολιτική αντιπαράθεση στο Λασίθι. Η αποζημίωση αφορά «θετικές ζημίες», δηλαδή καλύπτει το κόστος που προέκυψε για την κατασκευαστική εταιρεία εξαιτίας σημαντικών καθυστερήσεων που αποδίδονται σε υπαιτιότητα του Δημοσίου.
Το ποσό αυτό δεν αντιστοιχεί σε εργασίες που εκτελέστηκαν, αλλά σε «σταλίες», καλύπτοντας την παραμονή του εξοπλισμού και του προσωπικού σε αδράνεια. Αιτίες για αυτή την πολυετή καθυστέρηση, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης, είναι προβλήματα που δεν επιλύθηκαν εγκαίρως, όπως η μη έγκαιρη παράδοση των απαλλοτριωμένων εκτάσεων, οι καθυστερήσεις στη μετατόπιση δικτύων κοινής ωφέλειας, παρεμβάσεις των αρχαιολογικών υπηρεσιών και διάφορα μελετητικά και αδειοδοτικά ζητήματα.
Η εξέλιξη αυτή προκάλεσε την άμεση και οργισμένη αντίδραση των τοπικών οργανώσεων του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ στο Λασίθι. Με σκληρές ανακοινώσεις, τα δύο κόμματα κάνουν λόγο για «σκάνδαλο» και «ανικανότητα» της κυβέρνησης, κατηγορώντας την για προχειρότητα στον σχεδιασμό και για επικοινωνιακές «φιέστες» χωρίς ουσιαστική προετοιμασία των έργων. Αμφότερες οι πλευρές θέτουν κρίσιμα ερωτήματα για την απόδοση ευθυνών και εκφράζουν την ανησυχία τους για το εάν παρόμοιες αποζημιώσεις ελλοχεύουν και σε άλλα τμήματα του ΒΟΑΚ, επιβαρύνοντας τελικά τον Έλληνα φορολογούμενο.
Ακολουθούν οι αυτούσιες ανακοινώσεις των δύο κομμάτων.
Η ανακοίνωση της Νομαρχιακής Επιτροπής ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής Λασιθίου
Με απόφαση του Υπουργείου Υποδομών, το Ελληνικό Δημόσιο θα καταβάλει 21 εκατομμύρια ευρώ στον ανάδοχο του έργου ΒΟΑΚ, τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, λόγω «θετικών ζημιών» που προκλήθηκαν από τις καθυστερήσεις του ίδιου του Δημοσίου.
Πρόκειται για χρήματα που δεν αφορούν εκτελεσμένα έργα, αλλά για αποζημίωση εξαιτίας της αδράνειας. Η εξέλιξη αυτή επιβεβαιώνει όσα καταγγέλλουμε εδώ και καιρό: H κυβέρνηση προχωρά σε φιέστες και υπογραφές, χωρίς να έχει εξασφαλίσει τις στοιχειώδεις προϋποθέσεις υλοποίησης (απαλλοτριώσεις, μελέτες, δίκτυα ΟΚΩ κ.λπ.), αφήνοντας το έργο να «κάθεται» και σήμερα να πληρώνουμε το τίμημα.
Τα πραγματικά δεδομένα:
Η σύμβαση υπογράφηκε τον Σεπτέμβριο 2022 με προϋπολογισμό 169 εκ. € και χρόνο ολοκλήρωσης 36 μήνες. Ο ανάδοχος ζήτησε αρχικά αποζημίωση 31 εκ. €, τελικά εγκρίθηκαν 21 εκ. €. Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος: το ποσό αυτό αντιστοιχεί περίπου στο μισό κόστος του έργου Γέφυρα Φρουζή – Παχιά Άμμος.
Οι καθυστερήσεις προκλήθηκαν από:
• μη έγκαιρη παράδοση απαλλοτριωμένων εκτάσεων
• καθυστερήσεις σε μετατοπίσεις δικτύων κοινής ωφελείας
• παρεμβάσεις αρχαιολογικών αρχών
• προβλήματα σε μελετητικά στάδια και αδειοδοτήσεις
Κρίσιμα ερωτήματα:
- Ποιοι ευθύνονται για τις καθυστερήσεις που οδήγησαν στην τεράστια αποζημίωση;
- Υπάρχουν και άλλα τμήματα του ΒΟΑΚ που κινδυνεύουν με αντίστοιχες αποζημιώσεις;
- Τι μέτρα θα ληφθούν για να σταματήσει η οικονομική αιμορραγία από «σταλίες»;
- Πότε, επιτέλους, θα δούμε πραγματική πρόοδο και όχι μόνο προεκλογικές φιέστες;
Δεν ξεχνάμε: πριν από 3 χρόνια η κυβέρνηση παρουσίασε ως «έναρξη έργου» ένα εργοτάξιο–φάντασμα που έμεινε αδρανές για μεγάλο διάστημα. Τώρα, ο λογαριασμός αυτής της προχειρότητας ανέρχεται σε 21 εκατομμύρια ευρώ και τον πληρώνουν οι πολίτες.
Καλούμε την κυβέρνηση:
- Να παρουσιάσει πλήρη και διαφανή στοιχεία για το πώς προέκυψαν οι ζημιές.
- Να αποδώσει ευθύνες — πολιτικές και ποινικές — όπου υπάρχουν.
- Να εξασφαλίσει ότι τα υπόλοιπα τμήματα του ΒΟΑΚ στο Λασίθι θα προχωρήσουν άμεσα και με σχέδιο.
- Να σταματήσει την «κοροϊδία υποδομών» στην Κρήτη.
Η Κρήτη δεν αντέχει άλλες υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα. Έχει ανάγκη από ασφαλείς οδικούς άξονες, έργα με συνέπεια και υπευθυνότητα. Και πάνω απ’ όλα: να πάψει να πληρώνει τα λάθη της κυβέρνησης.
Η ανακοίνωση της Νομαρχιακής Επιτροπής ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ. Λασιθίου
«Σκανδαλώδης αποζημίωση 21 εκατ. € στον ανάδοχο του ΒΟΑΚ Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος λόγω καθυστερήσεων του Δημοσίου»
Σύμφωνα με απόφαση του Υπουργείου Υποδομών που αναρτήθηκε στο «Διαύγεια» στις 24/09/2025 (ΑΔΑ: Ψ8Ε7465ΧΘΞ-9Δ1), αποδεικνύεται η παντελής ανικανότητα και αδιαφορία της κυβέρνησης της ΝΔ ως προς την υλοποίηση του έργου «Μετατροπή σε αυτοκινητόδρομο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος».
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την απόφαση που αναρτήθηκε στη «Διαύγεια», το Υπουργείο Υποδομών δεσμεύει το εξωφρενικό ποσό των 21.000.000 ευρώ για την αποζημίωση του αναδόχου λόγω «θετικών ζημιών» – δηλαδή λόγω καθυστερήσεων από υπαιτιότητα του Δημοσίου! Πρόκειται ουσιαστικά για σταλίες, δηλαδή για πληρωμές που καταβάλλει το ελληνικό Δημόσιο στον εργολάβο, όχι για εργασίες που εκτελέστηκαν, αλλά για το γεγονός ότι το έργο δεν προχωράει με ευθύνη του Δημοσίου.
Οφείλουμε να θυμίσουμε ότι στα λίγα χρόνια της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ διανύθηκε απόσταση 30 και πλέον χρόνων. Παραλαμβάνοντας το έργο ήδη στη δεύτερη φάση διαγωνιστικής διαδικασίας, από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, η κυβέρνηση της ΝΔ δεν προχώρησε ούτε ένα βήμα. Έξι ολόκληρα χρόνια αδράνησε. Τελικά έρχεται να εφαρμόσει ακριβώς το σχέδιο που βρήκε και κατηγορούσε ως «πρόχειρο γονατογράφημα», με μόνη διαφορά τον διπλασιασμό του κόστους και την επιβολή διοδίων, πριν καν ολοκληρωθεί το έργο!
Το έργο Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, που η Νέα Δημοκρατία παρουσίαζε ως «έργο-προτεραιότητα» και «σημαία» για την Κρήτη, όχι μόνο δεν έχει ολοκληρωθεί, αλλά βρίσκεται ακόμα σε αρχικό στάδιο. Αντί να προχωρήσει η υλοποίηση, η κυβέρνηση:
• Καθυστέρησε τραγικά τις απαλλοτριώσεις και τις μελέτες,
• Δεν διασφάλισε τις απαιτούμενες χρηματοδοτήσεις και εγκρίσεις εγκαίρως,
• Άφησε τον ανάδοχο σε αναμονή, οδηγώντας σε δημιουργία τεράστιων οικονομικών απαιτήσεων.
Σήμερα, οι φορολογούμενοι πολίτες καλούνται να πληρώσουν 21.000.000 ευρώ επειδή η κυβέρνηση δεν έκανε τη δουλειά της, αφήνοντας το έργο να βαλτώνει. Ως ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. με συνεχείς παρεμβάσεις μας στην Βουλή και στα αρμόδια όργανα, είχαμε έγκαιρα προειδοποιήσει για τον τεράστιο κίνδυνο των σταλιών και της οικονομικής αιμορραγίας που θα προέκυπτε από την κυβερνητική αδιαφορία. Δυστυχώς, η κυβέρνηση αδιαφόρησε, και σήμερα αποκαλύπτεται η σκληρή πραγματικότητα: Πληρώνουμε εκατομμύρια όχι για την πρόοδο του ΒΟΑΚ, αλλά για τις καθυστερήσεις και τις αποτυχίες του Υπουργείου Υποδομών.
Ας μας απαντήσουν οι κύριοι της κυβέρνησης:
- Ποιοι είναι οι υπεύθυνοι για τις καθυστερήσεις που οδήγησαν σε αυτήν την αποζημίωση – μαμούθ;
- Υπάρχουν κι άλλες αντίστοιχες αποζημιώσεις σε άλλα τμήματα του ΒΟΑΚ;
- Ποια μέτρα θα ληφθούν ώστε να προστατευθούν τα δημόσια χρήματα και να σταματήσει η αιμορραγία των σταλιών;
Το Λασίθι δεν αντέχει άλλο κοροϊδία!
Οι Κρητικοί έχουν ακούσει αμέτρητες εξαγγελίες, φιέστες και υποσχέσεις για τον ΒΟΑΚ. Η αλήθεια είναι μία: Η κυβέρνηση της ΝΔ αποδεικνύεται ανίκανη να υλοποιήσει το έργο. Αντί να βλέπουμε την ολοκλήρωση του έργου, βλέπουμε αποζημιώσεις εκατομμυρίων που πληρώνονται για να καλύψουν τα λάθη, τις παραλείψεις και την ανευθυνότητα της κυβέρνησης.
Ως ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, θα αναδείξουμε το σκάνδαλο αυτό σε όλα τα επίπεδα, θα φέρουμε το θέμα στη Βουλή και θα απαιτήσουμε να αποδοθούν ευθύνες και να υπάρξει πλήρης διαφάνεια. Η Κρήτη δικαιούται έναν σύγχρονο, ασφαλή ΒΟΑΚ, όχι μια κυβέρνηση που πληρώνει εκατομμύρια για να καλύπτει τις δικές της αποτυχίες.
Κ. Σπυριδάκη: « Οι πολίτες πληρώνουν 21 εκατ. για τις αστοχίες της Κυβέρνησης στον ΒΟΑΚ»
Η Βουλευτής Λασιθίου του ΠΑΣΟΚ, Κατερίνα Σπυριδάκη, κατέθεσε Αναφορά προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, με αφορμή το αποκαλυπτικό δημοσίευμα σύμφωνα με το οποίο το ελληνικό Δημόσιο προχωρά στην καταβολή αποζημίωσης ύψους 21 εκατομμυρίων ευρώ στον ανάδοχο του έργου «Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος» του ΒΟΑΚ. Πρόκειται για χρήματα που θα βγουν από την τσέπη των φορολογουμένων εξαιτίας καθυστερήσεων που βαραίνουν αποκλειστικά την κεντρική διοίκηση.
Η υπόθεση αυτή αποκαλύπτει με τον πιο σαφή τρόπο το μέγεθος της κυβερνητικής ανευθυνότητας: η ίδια η πολιτική ηγεσία παραδέχθηκε στη Βουλή, μέσα από την απάντηση του Υφυπουργού Υποδομών κ. Ν. Ταχιάου σε Επίκαιρη Ερώτηση που κατέθεσε η Βουλευτής, ότι το έργο δεν μπορεί να ολοκληρωθεί εντός των χρονικών ορίων του Ταμείου Ανάκαμψης. Ο ίδιος ο Υφυπουργός ομολόγησε πως «ο Σεπτέμβριος του 2025 δεν είναι χρονικό διάστημα στο οποίο βλέπω ορατή την περαίωση του έργου», οδηγώντας πρακτικά σε τροποποίηση οροσήμων και σε νέες καθυστερήσεις.
Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Ότι ενώ η Κυβέρνηση πανηγύριζε με επικοινωνιακά εγκαίνια και κορδέλες, το εργοτάξιο έμεινε για μήνες «φάντασμα», με τις απαλλοτριώσεις να σέρνονται και τις μελέτες να παραμένουν ελλιπείς. Οι πολίτες του Λασιθίου και ολόκληρης της Κρήτης βλέπουν να χάνεται πολύτιμος χρόνος για ένα έργο ζωτικής σημασίας – και στο τέλος καλούνται να πληρώσουν οι ίδιοι την ανεπάρκεια του κράτους με δεκάδες εκατομμύρια ευρώ σε αποζημιώσεις εργολάβων.
Στην Επίκαιρη Ερώτηση που συζητήθηκε στη Βουλή (Απρίλιος 2024), η κα Σπυριδάκη ανέδειξε βήμα-βήμα τα τεράστια λάθη της Κυβέρνησης στις διαδικασίες των απαλλοτριώσεων:
- Λανθασμένα κτηματολογικά στοιχεία και εκτιμήσεις που πληρώθηκαν «αδρά», παρότι αποδείχθηκαν εσφαλμένες.
- Καθυστερήσεις μηνών στην ολοκλήρωση κτηματολογικών πινάκων και στην έκδοση δικαστικών αποφάσεων.
- Παράλειψη του ίδιου του Υπουργείου να ανταποκριθεί στις επισημάνσεις των ιδιοκτητών και της επιτροπής του.
- Αναβολές που ζήτησε το ίδιο το Δημόσιο στα δικαστήρια, ακόμη και με πρόσχημα την αποχή των δικηγόρων.
Όλα αυτά δεν είναι «φυσικά φαινόμενα», όπως θέλει να παρουσιάσει η Κυβέρνηση. Είναι το αποτέλεσμα προχειρότητας, υποστελέχωσης των υπηρεσιών και έλλειψης πολιτικής βούλησης. Οι απαλλοτριώσεις είχαν κηρυχθεί ήδη από τον Δεκέμβριο του 2021 – υπήρχε λοιπόν χρόνος και περιθώριο να γίνουν όλα σωστά. Αντί αυτού, επιλέχθηκε να προχωρήσει ένα έργο χωρίς να έχουν λυθεί οι θεμελιώδεις εκκρεμότητες, με αποτέλεσμα σήμερα οι πολίτες να πληρώνουν τις συνέπειες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία του ίδιου του Υπουργείου, η απορρόφηση των κονδυλίων από το Ταμείο Ανάκαμψης για το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος ήταν μόλις 15,3% έως τον Ιούλιο του 2024.
Το αποτέλεσμα; Ένα έργο που έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί μέσα στα χρονοδιαγράμματα του ΤΑΑ, παραμένει μετέωρο. Και αντί η Κυβέρνηση να αναλάβει τις ευθύνες της, επιλέγει να καλύψει την ανεπάρκειά της με τα χρήματα των φορολογουμένων, πληρώνοντας αποζημιώσεις σε εργολάβους για καθυστερήσεις που αφορούν αποκλειστικά τη δική της αδράνεια.
Ο ΒΟΑΚ δεν είναι μια αφηρημένη έννοια. Για τους πολίτες του Λασιθίου είναι ζήτημα ζωής και ασφάλειας, είναι όρος για την τουριστική ανάπτυξη – με 28.000 κλίνες που εξαρτώνται από την πρόσβαση – για την υγεία και για την αγροτική μας οικονομία, που μεταφέρει καθημερινά τόνους κηπευτικών μέσα από ένα επικίνδυνο και κορεσμένο οδικό δίκτυο.
Η Κυβέρνηση δεν μπορεί να κρύβεται άλλο πίσω από αόριστες δικαιολογίες. Οφείλει να απαντήσει:
- Ποια είναι τα πραγματικά αίτια της αποζημίωσης των 21 εκατ. ευρώ;
- Ποιες εγγυήσεις υπάρχουν ότι δεν θα επαναληφθούν αντίστοιχες καταστάσεις σε άλλα τμήματα του έργου;
- Πότε και με ποιο δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα θα ολοκληρωθεί το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος;
Η Κρήτη δεν αντέχει άλλη κοροϊδία. Ούτε άλλα «εγκαίνια – φιέστες», ούτε άλλες υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα. Οι πολίτες απαιτούν πράξεις, διαφάνεια και λογοδοσία. Και κυρίως απαιτούν ένα έργο που θα σώζει ζωές, αντί να γεμίζει τσέπες εργολάβων με χρήματα του ελληνικού λαού.
-
29 Σεπτεμβριου 2025, 17:25Δολοφονία Χριστόδουλου Καλαντζάκη: Τι είπε η χήρα του γιατρού στην απολογία της, το πήρε ξανά πάνω του ο πρώην εραστής της
-
30 Σεπτεμβριου 2025, 22:58ΠΑΣΟΚ: «Μήνυμα νίκης από το Ηράκλειο» - Κορυφαία στελέχη και τοπικοί βουλευτές, παρουσίασαν το πρόγραμμα του Κινήματος
-
30 Σεπτεμβριου 2025, 15:45Σε απεργιακό κλοιό η Κρήτη την Τετάρτη - Στους δρόμους οι εργαζόμενοι
-
30 Σεπτεμβριου 2025, 19:43Σοβαρό τροχαίο με τρία οχήματα στον ΒΟΑΚ – Καθυστερήσεις στην κυκλοφορία
-
30 Σεπτεμβριου 2025, 18:16Ηράκλειο: Παρουσιάζεται το κυβερνητικό πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ - Παρουσία Δουδωνή και βουλευτών (φωτο)
-
30 Σεπτεμβριου 2025, 17:48Κανονικά οι πτήσεις την Τετάρτη (1/10) – Παράνομη η απεργία των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας