ΒΟΑΚ: Σήμερα οι δεσμευτικές προσφορές για τη μεγάλη παραχώρηση "Χανιά-Ηράκλειο"

Έφθασε η ώρα υποβολής των δεσμευτικών προσφορών για την παραχώρηση τμήματος του Βορείου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) που αποτελεί το μεγαλύτερο οδικό έργο της χώρας.
Εκτιμάται πως το «παρών» θα δώσουν όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι και όχι μόνον.
Για το μεγάλο έργο της παραχώρησης, μήκους 157 χλμ., αναμένονται σήμερα (8/5) οι δεσμευτικές προσφορές από τις ενδιαφερόμενες κοινοπραξίες.
Αναφορικά με τους μνηστήρες, επίσημα μέχρι και τη Β`φάση του διαγωνισμού έφτασαν τα εξής σχήματα: 1.ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, 2.ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, 3.ΑΒΑΞ, 4.VINCI, 5.Κ/Ξ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-INTERTOLL.
Από αυτή τη σύνθεση σχημάτων, η αγορά προεξοφλεί πως η Vinci δεν θα προχωρήσει σε κατάθεση προσφοράς.
Το ζητούμενο είναι πλέον αν τα άλλα τέσσερα σχήματα δημιουργήσουν πιο ισχυρές συμμαχίες (το πιο πιθανό) και αν έχουμε την είσοδο ξένου παίκτη (διαρροές κάνουν λόγο για την EGIS Projects), ωστόσο μένει να φανεί.
Η συμμετοχή της ΙΝΤΡΑΚΑΤ παιζόταν μέχρι και το τελευταίο λεπτό.
Ποια θα είναι η συνέχεια μέχρι και τη σύμβαση
Εφόσον έχουμε σήμερα ευτυχή κατάληξη, τότε το υπουργείο θα αρχίσει την αξιολόγηση, αρχικά των τεχνικών και στη συνέχεια των οικονομικών προσφορών. Αυτό θα χρειαστεί κάποιους μήνες, ανάλογα με τη συμμετοχή (αν είναι ένας ή παραπάνω διεκδικητές).
Στη συνέχεια θα ανακηρυχθεί ο προσωρινός ανάδοχος και εφόσον δεν έχουμε δικαστικές διαμάχες, θα ξεκινήσει η προσυμβατική περίοδος με την συγγραφή της σύμβασης παραχώρησης, την έγκριση της από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Επόμενο στάδιο θα είναι η κύρωση της από τη Βουλή των Ελλήνων (θα γίνει Νόμος του Κράτους) και τελικά η υπογραφή της.
Συνολικά από ανάλογες περιπτώσεις, θα χρειαστεί περίπου ένα έτος για να συμβούν όλα τα παραπάνω με μετριοπαθείς προβλέψεις. Η κατασκευή δεν θα ξεκινήσει άμεσα, καθώς θα απαιτηθεί από τον παραχωρησιούχο να εκπονήσει τις απαραίτητες μελέτες ενώ το Δημόσιο θα πρέπει εν ευθέτω χρόνω να του παραδώσει τις απαραίτητες εκτάσεις για να ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής. Αυτό θα γίνει σταδιακά και όχι μαζικά.
Το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης
Το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο του ΒΟΑΚ αποτελεί σήμερα τον μεγαλύτερο ενεργό διαγωνισμό παραχώρησης. Η δημοπράτηση του ξεκίνησε στις 18 Οκτωβρίου 2018. Τον περσινό Ιούλιο εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου με αποτέλεσμα στο τέλος του έτους να ανακοινωθεί η έναρξη της τελικής φάσης για την κατάθεση των προσφορών.
Η χρηματοδότηση του έργου θα προέλθει από δημόσια και ιδιωτικά κεφάλαια. Το Δημόσιο έχει φροντίσει να καλύψει κατά 800 εκατ. ευρώ το έργο. Τα 600 εκατ. ευρώ θα είναι από το ΕΣΠΑ 2021-2027 και τα υπόλοιπα 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Τα υπόλοιπα χρήματα καλείται να τα καλύψει ο παραχωρησιούχος.
Ωστόσο η αγορά διατείνεται ότι πρόκειται για ένα δυσβάσταχτο κόστος το οποίο είναι αρκετά δύσκολο με τις παρούσες χρηματοπιστωτικές συνθήκες να καλυφθεί. Αυτό θα φανεί σήμερα από την υποβολή των προσφορών. Δύσκολα πάντως κάποιος από τους μεγάλους ελληνικούς Ομίλους θα λείψει από τη σημερινή ημέρα. Αυτό γιατί στον ορίζοντα δεν υπάρχει άλλη μεγάλη παραχώρηση και πως τα έργα παραχώρησης έχουν μεγάλη προστιθέμενη αξία στην λειτουργία.
Στη λειτουργία του τμήματος έχει προβλεφθεί η εγκατάσταση ηλεκτρονικών διοδίων με τίμημα 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρα. Λόγω της προβλεπόμενης ζημιογόνου λειτουργίας, έχει επίσης προβλεφθεί ένα επιπλέον “σκιώδης διόδιο” το οποίο θα επιβαρύνει το Ελληνικό Δημόσιο προς τον παραχωρησιούχο. Το ποσό ανά χιλιόμετρο αποτελεί στοιχείο των σημερινών προσφορών.
Από τα διόδια που θα λειτουργήσουν στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο, εξαιρούνται οι παρακάμψεις των πόλεων των Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου.
Το σύστημα θα είναι ηλεκτρονικό και θα υλοποιηθεί μέσω διαγωνισμού του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Θα αφορά συνολικά τους υπεραστικούς αυτοκινητόδρομους της χώρας, όχι όμως την Αττική Οδό που έχει διαφορετικό σύστημα χρέωσης.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Αναλυτικά τα τεχνικά χαρακτηριστικά του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο είναι τα ακόλουθα:
– Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου/κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.
– 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
– 26 σήραγγες
– 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος
– 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.
Τα άλλα τμήματα
Η τριχοτόμηση του έργου του ΒΟΑΚ είχε ξεκινήσει να σχεδιάζεται από την προηγούμενη κυβέρνηση και υλοποιήθηκε από την παρούσα καθώς κρίθηκε ως η ασφαλέστερη επιλογή για να χρηματοδοτηθεί ένα έργο – μαμούθ άνω των 2,5 δισ. και συνολικού μήκους περίπου 300 χιλιομέτρων.
Σημειώνεται πως πρόσφατα υπογράφηκε η σύμβαση για το τμήμα από τον κόμβο Χερσονήσου στο Ηράκλειο έως τη Νεάπολη στο Λασίθι, μήκους 22,5 χιλιομέτρων και προϋπολογισμού 290 εκατ. που θα κατασκευαστεί από την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ, Άκτωρ Παραχωρήσεις-Intrakat με ΣΔΙΤ.
Η πρώτη σύμβαση των 14,5 χιλιομέτρων είχε υπογραφεί τον περασμένο Σεπτέμβριο και αφορούσε το Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος που κατασκευάζεται από την Άκτωρ με προϋπολογισμό 169 εκ. ευρώ.
Στο σύνολό του ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης θα συνδέει τον Κίσσαμο, στο δυτικό άκρο της Κρήτης, με τη Σητεία στο ανατολικό.
Με την ολοκλήρωσή του, θα παραδοθεί στο νησί ένας ασφαλής και σύγχρονος αυτοκινητόδρομος που θα απαλλάξει την Κρήτη από τα δεκάδες τροχαία ατυχήματα που γίνονται κάθε χρόνο στην άσφαλτο, με θύματα ως επί το πλείστον νέους ανθρώπους.
-
09 Ιουνιου 2023, 08:57Ηράκλειο: Έπεσαν λάδια σε κεντρικό δρόμο - Έχουν σημειωθεί ατυχήματα (φωτο + βίντεο)
-
08 Ιουνιου 2023, 23:04Γεγονός το πρώτο πλαφόν σε κότες και πρόβατα στα χωριά, μπαίνουν κανόνες
-
09 Ιουνιου 2023, 12:42Ηρακλειο: Σοκάρουν οι εικόνες από το σημείο του θανατηφόρου τροχαίου που στοίχισε τη ζωή στον 34χρονο (Φωτο)
-
08 Ιουνιου 2023, 18:00Εμφανίστηκαν τσούχτρες και τσίμπησαν λουόμενους στην όμορφη παραλία Βούλισμα στο Καλό Χωριό Λασιθίου
-
08 Ιουνιου 2023, 10:48Χερσόνησος: Αύριο απολογούνται οι 2 συλληφθέντες για τον θάνατο του 41χρονου- Πως τους βρήκε η ΕΛΑΣ
-
08 Ιουνιου 2023, 22:25Κρήτη: Πένθος για την 52χρονη - Πως έγινε το τροχαίο δυστύχημα