Η πανδημία αλλάζει το μοντέλο τουρισμού στην Ευρώπη
Η πανδημία αλλά και η αυξανόμενη περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση αλλάζουν τη συμπεριφορά των Ευρωπαίων ταξιδιωτών και δημιουργούν νέες προκλήσεις για τους ξενοδόχους αλλά και τους αερομεταφορείς. Τέσσερις στους δέκα Ευρωπαίους είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερο για να επισκεφθούν προορισμούς με λιγότερο κόσμο. Επιπλέον, το 51% δηλώνει πως επιθυμεί να ταξιδεύει περισσότερο σε περιόδους διαφορετικές από εκείνες της εποχικής κορύφωσης του τουρισμού.
Το 44% συμφωνεί πως πρέπει να κάνει υψηλότερες δαπάνες απ’ ό,τι στο παρελθόν ώστε να στηριχθούν οι τοπικές κοινωνίες και οικονομίες, ενώ το 37% δηλώνει διατεθειμένο να πληρώσει περισσότερο προκειμένου να μειωθεί το αποτύπωμα άνθρακα του ταξιδιού του. Παράλληλα αυξάνεται και η διάθεση των τοπικών κοινωνιών να φιλοξενήσουν περισσότερους τουρίστες, καθώς η σημασία του τουρισμού για την οικονομία έγινε πασιφανής κατά τη διάρκεια του 2020, οπότε και συρρικνώθηκαν δραματικά τα ταξίδια αποστερώντας εισόδημα από όλους. Την ίδια ώρα, περισσότεροι Ευρωπαίοι είναι διατεθειμένοι να εξετάσουν την πραγματοποίηση των διακοπών τους σε πολύ λιγότερο γνωστούς προορισμούς.
Αυτά είναι μερικά από τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν από μεγάλη έρευνα του European Travel Commission, δηλαδή της ευρωπαϊκής ένωσης των οργανισμών τουρισμού, που διενήργησε η MINDHAUS κατά τη διάρκεια του Ιουνίου σε δείγμα περισσότερων των 5.800 ατόμων σε Γερμανία, Βρετανία, Γαλλία, Ολλανδία, Ιταλία, Βέλγιο, Ελβετία, Ισπανία, Πολωνία και Αυστρία.
Η πιο ισχυρή θέληση για τη φιλοξενία περισσότερων τουριστών καταγράφεται στην Ιταλία με ποσοστό 62,9%, ενώ ακολουθούν Ισπανία με 54,6% και Πολωνία με 54,2%. Αντιθέτως, περιορισμένη, στο 35% και το 33% αντίστοιχα, είναι η αντίστοιχη διάθεση στη Γαλλία και τη Βρετανία.
Οσον αφορά στη διάθεση των δυνητικών ταξιδιωτών να δαπανήσουν περισσότερα χρήματα για να ενισχυθούν οι τοπικές κοινωνίες που θα επισκεφθούν, η εντονότερη τάση καταγράφεται στην Πολωνία, ακολουθούμενη από τη Βρετανία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ολλανδία και την Ισπανία σε ποσοστά από 35% έως 46%.
Ιδιαίτερα σημαντική είναι η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των Ευρωπαίων σε σχέση με τα ταξίδια που προτίθενται να κάνουν. Ενας στους τρεις Γερμανούς, Ισπανούς, Ιταλούς, Ελβετούς, Βρετανούς και Πολωνούς είναι διατεθειμένος να πληρώσει περισσότερα για τη διαμονή του και τη μεταφορά του, προκειμένου να εξασφαλίσει πως θα είναι μειωμένο το αποτύπωμα άνθρακα του ταξιδιού του. Τις χαμηλότερες επιδόσεις σε αυτήν την κατεύθυνση σημειώνουν οι Αυστριακοί, οι Βέλγοι και οι Ολλανδοί. Η συνολική εικόνα βεβαίως είναι αρνητική, διότι το 32% των ερωτηθέντων δεν είναι διατεθειμένο να αναλάβει το παραπάνω κόστος για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα, έναντι 30% που δηλώνει θετικό. Ούτε θετικά ούτε αρνητικά απαντάει το 38,2%.
Παράλληλα, οι 6 στους 10 Ευρωπαίους δηλώνουν έτοιμοι να πραγματοποιήσουν λιγότερα ταξίδια και να περάσουν περισσότερο χρόνο σε μόνο έναν προορισμό.
Σημαντικό για τη διεύρυνση της ελληνικής τουριστικής σεζόν είναι και το εύρημα σχετικά με την εποχικότητα των ταξιδιών: Στην ερώτηση κατά πόσον είναι διατεθειμένοι να ταξιδέψουν περισσότερο σε περιόδους διαφορετικές από τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, περισσότεροι από τέσσερις στους πέντε ερωτηθέντες απαντούν θετικά. Τα ποσοστά αυτά είναι υψηλότερα στη Γαλλία, στη Γερμανία και στην Πολωνία.
7 στους 10 δηλώνουν έτοιμοι να ταξιδέψουν μέσα στο επόμενο εξάμηνο
Με την ψυχολογία για ταξίδια να έχει ανακάμψει στα υψηλότερα επίπεδα από την έναρξη της πανδημίας, 70% των Ευρωπαίων δηλώνουν έτοιμοι να ταξιδέψουν μέσα στο επόμενο εξάμηνο, εκ των οποίων σχεδόν 4 στους 5 έως τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν πολύ πρόσφατα από την European Travel Commission. Ο χρόνος κυλάει υπέρ όσων έχουν ήδη προετοιμαστεί για την επόμενη ημέρα μετά την πανδημία προς ένα περισσότερο υπεύθυνο τουριστικό μοντέλο. «Οι ελληνικοί προορισμοί και οι επιχειρήσεις, αν θέλουν να παραμείνουν διεθνώς ανταγωνιστικοί και σχετικοί με τις προτιμήσεις των καταναλωτών στο υψηλότερο επίπεδο, θα πρέπει να κινηθούν πολύ γρήγορα και να καλύψουν το χαμένο έδαφος», εκτιμά ο Θεόφιλος Κυρατσούλης, γενικός διευθυντής της Mindhaus, που πραγματοποιεί κυλιόμενες έρευνες μεταξύ του ευρωπαϊκού πληθυσμού για λογαριασμό της European Travel Commission.
Οι αλλαγές στις προτιμήσεις ταξιδιού των καταναλωτών μετά την πανδημία έχουν ήδη γίνει εμφανείς, συμπεριλαμβανομένης μιας μεγαλύτερης ανησυχίας για την προσωπική ευημερία, την ποιότητα του αέρα και τις ανθρωπογενείς περιβαλλοντικές επιπτώσεις. «Το πλεονέκτημα της ενσωμάτωσης στοιχείων αειφορίας αναγνωρίζεται όλο και περισσότερο στον τομέα του τουρισμού. Μια βιώσιμη προσέγγιση για την τουριστική ανάπτυξη αποτελεί μεγάλη ευκαιρία. Οχι μόνο οι προορισμοί μπορούν να βελτιώσουν την ποιότητα του περιβάλλοντος και να διατηρήσουν τους φυσικούς πόρους, αλλά μπορούν επίσης να αυξήσουν τα οφέλη του τουρισμού για τους ντόπιους και να προστατεύσουν τον πολιτισμό και την κληρονομιά, προσφέροντας παράλληλα ένα προϊόν που έχει όλο και μεγαλύτερη ζήτηση», υπογραμμίζει ο Eduardo Santander, διευθύνων σύμβουλος της European Travel Commission.
Παράλληλα, όμως, η υγειονομική κρίση του COVID-19 δημιουργεί και περιβαλλοντικές προκλήσεις: μόλις το 19% των Ευρωπαίων προτίθεται να εγκαταλείψει τα προϊόντα μιας χρήσης (είτε αυτά αφορούν τρόφιμα είτε προϊόντα προσωπικής φροντίδας) κατά τη διάρκεια των ταξιδιών, δείχνοντας μεγάλη οπισθοδρόμηση σε ό,τι αφορά την εφαρμογή της οδηγίας 2019/204 για τα πλαστικά μιας χρήσης, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά διεθνώς. «Το κράτος θα πρέπει να υποστηρίξει ξενοδοχειακές μονάδες που υιοθετούν και προωθούν plastic-free πολιτικές και πρακτικές κυκλικής οικονομίας.
Στο εξωτερικό, τέτοιες δράσεις και καμπάνιες υλοποιούνται εδώ και χρόνια, χαρακτηριστικό παράδειγμα το πρόγραμμα Cork 2 Cork από την εταιρεία NH hotels, η οποία επαναχρησιμοποίησε 2.000 κιλά φελλών από μπουκάλια που συνέλεξε σε 77 καταλύματά της ως μονωτικό υλικό για 8.000 μ2 τοίχων και δαπέδων σε ανακαινίσεις και νέες κατασκευές. Στην Ελλάδα όμως ακόμα συζητάμε για τη διαχείριση των οργανικών αποβλήτων», σημειώνει ο επικεφαλής της Mindhaus.
-
17 Μαρτιου 2024, 16:52Ξέφρενο κέφι στο καρναβάλι του Αρκαλοχωρίου (Φωτό + Βίντεο)
-
18 Μαρτιου 2024, 15:11Κρήτη: Η φωτοβολίδα τον χτύπησε στο συκώτι - H τραγική ειρωνεία για τον 33χρονο Μανώλη που σκοτώθηκε
-
18 Μαρτιου 2024, 19:03Πένθος στον Άγιο Νικόλαο: Την Τετάρτη λένε το τελευταίο αντίο στον Μανώλη
-
18 Μαρτιου 2024, 07:16«Ο Όμηρος και ο Απαγωγέας» του Ηρακλειώτη Αλέξανδρου Παπαδάκη
-
18 Μαρτιου 2024, 08:10Τραγωδία στην Κρήτη: Νεκρός 33χρονος άνδρας από κροτίδα
-
17 Μαρτιου 2024, 14:04Ραγδαία επιδείνωση του καιρού τις επόμενες ώρες