Υπερκοριοί και κυβερνοπαρακολουθήσεις της ΕΥΠ με λεφτά της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Μέρος 1ο)
Οι παρακολουθήσεις, υπό ένα κυβερνητικό μανδύα Εθνικού συμφέροντος Εθνικού Σχεδίου «Ελλάδα 2.0» ή παραφράζοντας «Παρακολουθούμε την Ελλάδα 2.0», πολιτικών προσώπων, δημοσιογράφων, επιχειρηματιών δεν είναι προϊόν ελληνικής καινοτομίας της παρούσας κυβέρνησης.
Η ιδιαιτερότητα στην χώρα μας είναι ότι κατά καιρούς και αναλόγως με την τρέχουσα επικαιρότητα, αυτού του τύπου οι δραστηριότητες φωτίζονται για λίγο από τα φώτα της δημοσιότητας και στη συνέχεια με το χρόνο η επήρειά τους εξασθενεί, όπως επίσης και οι πολιτικοί ή μη πρωταγωνιστές τους, χωρίς η όποια δικαστική ή πολιτική έρευνα να καταλήγει μετά από δεκαετίες σε κάτι ουσιαστικό. Ξεκινώντας από τις κασέτες προ δεκαετιών στα γνωστά ΚΑΦΑΟ του ΟΤΕ και με χρήση συστημάτων κατά βάση με χειρωνακτική χρήση και μεθόδων με κόστη προσιτά, φτάνουμε στο σήμερα όπου οι προσφερόμενες τεχνολογικές λύσεις είναι ιδιαιτέρως πολύπλοκες, εξαιρετικά ακριβές και δυσπρόσιτες ακόμα και σε μεγάλες εταιρείες, λογιζόμενοι το μέγεθος της πληροφορίας που διαχειρίζονται και τον ευαίσθητο χαρακτήρα των συλλεγόμενων δεδομένων.
Αυτός ο νέος χαρακτήρας είναι που επιτάσσει ουσιαστική αναθεώρηση της όλης μεθόδου, καθώς αφενός απαιτείται νομοθετική παρέμβαση προκειμένου να παρακαμφθεί το πλαίσιο προστασίας της ιδιωτικότητας των πολιτών, αφετέρου υπουργικές αποφάσεις για τον τρόπο εξεύρεσης οικονομικών πόρων για την χρηματοδότηση του εγχειρήματος και την μετέπειτα συστηματική παραγωγική του λειτουργία.
Ο «μίτος» της ΕΥΠ
Στον υπό διερεύνηση λαβύρινθο των «νόμιμων επισυνδέσεων» που διενεργεί η ΕΥΠ, ο ένας μίτος που ερευνάται από πολλά ΜΜΕ αφορά την χρήση του λογισμικού Predator προς συλλογή πολιτικά ή/και οικονομικά χρήσιμης πληροφορίας. Εστιάζοντας όμως σε έναν άλλο μίτο που αφορά το συσταθέν το 2020 Κέντρο Τεχνολογικής Υποστήριξης, Ανάπτυξης και Καινοτομίας (ΚΕΤΥΑΚ), την συνάφειά του με ένα σύστημα άντλησης χρηματοδοτήσεων από την ΕΕ στο πλαίσιο της επιτήρησης της Κυβερνοασφάλειας, τις αποφάσεις του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και υπό τον συντονισμό του πρωθυπουργικού γραφείου, αρχίζει κανείς να διαπιστώνει πολύπλοκους οικονομικούς διαδρόμους και στοές που εκ σχεδιασμού κάνουν σχεδόν αδύνατη τη διέξοδο προς το φως.
Η πρώτη παράμετρος, που ήδη ξεκίνησε να αναδεικνύεται από αρκετά ΜΜΕ, είναι αυτή καθ'αυτή η σύσταση του ΚΕΤΥΑΚ και οι οργανωτικές του δυνατότητες. Μία αυτόνομη Υπηρεσία και παράλληλα υπαγόμενη στην ΕΥΠ. Μία διεύθυνση της ΕΥΠ που όμως έχει δικό της ΑΦΜ και σφραγίδα. Ένα επιχειρησιακό εργαλείο της ΕΥΠ, που ταυτόχρονα βαφτίζεται και ως εν δυνάμει «φορέας καινοτομίας», εφοδιαζόμενος μάλιστα και με ειδικό λογαριασμό για «κονδύλια έρευνας και καινοτομίας» («ειδικός λογαριασμός τεχνολογικής ανάπτυξης και καινοτομίας» ΕΛΤΑΚ), έχοντας ως αντικείμενο την συνεργασία με ερευνητικούς φορείς στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ένα αυτόνομο μόρφωμα που μπορεί να διαχειριστεί έργα, να υπογράψει απόρρητες συμβάσεις με διάφορους φορείς, να έχει ευχέρεια χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ και από τα ευρωπαϊκά κονδύλια έρευνας και καινοτομίας, και ως εκ τούτου να πληρώνει συμβάσεις και στο πλαίσιο διαχείρισης αυτών, χωρίς καμία υποχρέωση δημοσιότητας και διαφάνειας, στο όνομα της Εθνικής Ασφάλειας. Ποιητική αδεία του συντάκτη του Π.Δ. 96/2020, ή εξαιρετικό οργανωτικό οικοδόμημα που εξυπηρετεί ένα γενικότερο στόχο;
Η Μόχλευση του Κέντρου Κυβερνοασφάλειας: ΕΥΠ, ΚΕΤΥΑΚ και Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ως όργανα διαχείρισης χρηματοδοτούμενου έργου από την ΕΕ.
Ερχόμενοι στη δεύτερη παράμετρο, αυτή αφορά όχι αυτήν καθαυτήν την υλοποίηση ενός όντως ουσιαστικού και πολύ χρήσιμου έργου, παρά τις αμφισβητούμενες διαδικασίες για την επιλογή αναδόχου και γενικότερα το μοίρασμά της πίτας, με εξίσου "αμφισβητούμενη" διαφάνεια. Ήδη έχει αναδειχθεί από έγκριτους δημοσιογράφους ότι το κόστος προμήθειας ενός λογισμικού παρακολουθήσεων όπως το Predator ξεκινά από επταψήφιο νούμερο. Δεν πρέπει όμως να παραγνωρίζεται ότι το συγκεκριμένο, και όλα τα εφάμιλλου τύπου λογισμικά, δεν τα κατεβάζουμε από το Google Play και απλά πατάμε ένα κουμπί για την ενεργοποίησή τους. Από μόνα τους δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν ουσιαστικά χωρίς συνοδευτικές ψηφιακές υπηρεσίες. Εδώ κάποιος θα πρέπει να φέρει στο μυαλό του εικόνες από δημοφιλείς τηλεοπτικές σειρές που παρουσιάζουν το εσωτερικό των κέντρων επιχειρήσεων υπηρεσιών όπως το FBI και άλλες. Ο όγκος των δεδομένων, οι ανάγκες για την υποστήριξη της πρωτογενής τους ανάλυσης και η ταχύτητα απόκρισης ξεπερνούν την φαντασία ακόμα και ενός ψηλιασμένου πολίτη, που συγκρινόμενες με τις παραδοσιακές τεχνικές παρακολούθησης ζωντανής εικόνας και ήχου από ανθρώπους κάνει τις τελευταίες να μοιάζουν ως απολίθωμα δεινοσαύρου σε μουσείο. Όχι μόνο τα κόστη προμήθειας είναι σημαντικά, όχι μόνο αυτά θα πρέπει να συνοδεύονται από υπηρεσίες, αλλά και η συνεχώς εξελισσόμενη τεχνολογία και αντιτεχνολογία εκτοξεύει το κόστος και την ανάγκη τεχνογνωσίας για την συνεχή παρακολούθηση των τεχνολογικών και οργανωτικών εξελίξεων και της ανταπόκρισης σε αυτές, σε σημείο που μία υπηρεσία όπως η ΕΥΠ με τον προϋπολογισμό της είναι εξαιρετικά δύσκολο έως αδύνατο να ανταποκριθεί. Πολύ δε περισσότερο να κάνει αναθέσεις (αγγλιστί outsource) σε εξωτερικούς συνεργάτες…
Έχοντας το ΚΕΤΥΑΚ νομοθετικά εξοπλισμένο με δυνατότητες «κέντρου έρευνας και καινοτομίας», και παράλληλα αξιοποιώντας το πλαίσιο της ΕΥΠ όπου αυτό εντάσσεται και που μπορεί και θέτει ένα μανδύα περιορισμένης “ορατότητας” στα έργα που προκηρύσσει, το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, υπουργείο που την επομένη ημέρα της επαναδημιουργίας του συγκέντρωσε υπό τη εποπτεία του όλες τις δομές που διαχειρίζονται έργα πληροφορικής και με απροσδιοριστία στον τρόπο συλλογής προσωπικών δεδομένων των πολιτών (π.χ., gov.gr, Palantir), ενέκρινε στις αρχές του 2022 το έργο «Στρατηγική και πολιτικές κυβερνοασφάλειας στο Δημόσιο Τομέα και δημιουργία Εθνικού Κέντρου Επιχειρήσεων Κυβερνοασφάλειας», με την απόφαση ένταξης ως προς το οικονομικό σκέλος να εγκρίνεται στη συνέχεια και από το Υπουργείο Οικονομικών, και με φορέα υλοποίησης την ΕΥΠ και με υπουργείο ευθύνης το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Την απόφαση ένταξης του έργου των 40 εκατ. ευρώ την υπογράφουν ο πρώην διοικητής της ΕΥΠ κ. Κοντολέων και ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Πιερρακάκης. Ως έργο Κυβερνοασφάλειας που εντάσσεται στην σφαίρα ευθύνης της ΕΥΠ, προφανώς έχει την πολιτική έγκριση του Μεγάρου Μαξίμου και του πρώην Γενικού Γραμματέα της Κυβέρνησης και ανιψιού του Πρωθυπουργού κ. Δημητριάδη.
Οι συμβάσεις, οι «κλειστές προσκλήσεις» συγκεκριμένων εταιρειών και η «καινοτόμος» διαχείριση των Ευρωπαϊκών πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης
Η χρηματοδότηση του συγκεκριμένου Κέντρου Κυβερνοασφάλειας που αφορά την ενίσχυση της κυβερνοασφάλειας όλου του Δημοσίου Τομέα και όχι απαραίτητα τις δραστηριότητες της ΕΥΠ, αγγίζει το ποσό των 40 εκατ. ευρώ από τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης. Διακήρυξη του έργου που περιγράφει μεταξύ άλλων τις τεχνικές προδιαγραφές και την μέθοδο υλοποίησης και που σύμφωνα με την αγορά πληροφορικής θα προσφέρει «μόχλευση» εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, δεν έχει δοθεί στη δημοσιότητα, ενώ δημοσιογραφικές πληροφορίες το θέλουν να έχει ήδη δοθεί υπό αυστηρό πλαίσιο εμπιστευτικότητας σε 4 εταιρείες με αντικείμενο τις υπηρεσίες πληροφορικής που και αυτές επιλέχθηκαν με αδιευκρίνιστο τρόπο, με έναν εκλεκτό να φαίνεται να έχει αποκτήσει το προβάδισμα. Αξιοπρόσεκτο το ότι ο όποιος προμηθευτής που θα επιλεγεί με αδιαφανή τρόπο και με αξιολόγηση υπό το πλαίσιο της εμπιστευτικότητας των ερευνητικών δυνατοτήτων του ΚΕΤΥΑΚ για να λάβει αυτά τα Ευρωπαϊκά χρήματα του ταμείου Ανάκαμψης, θα προτείνει και αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο καθώς αντικείμενο του έργου αποτελεί και «η δημιουργία οδικού χάρτη για την εφαρμογή της στρατηγικής κυβερνοασφάλειας και την υπόδειξη των απαραίτητων θεσμικών παρεμβάσεων για την υλοποίηση της συνολικής μεταρρύθμισης στην κυβερνοασφάλεια», δηλαδή ένα πρόπλασμα νομοθετικών ρυθμίσεων που θα διέπουν την παρακολούθηση όλων των τηλεπικοινωνιών των δομών του Δημοσίου και του Ιδιωτικού τομέα, δηλαδή όλη την Ελληνική επικράτεια.
«Βάπτισμα» των Ευρωπαϊκών Κονδυλίων ως Μυστικά Κονδύλια της ΕΥΠ;
Υπάρχει περίπτωση να χαλάσει η συγκεκριμένη συνταγή του πρωθυπουργικού γραφείου, του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και της ΕΥΠ για «κατασκοπευτική έρευνα και καινοτομία με χρηματοδότηση της ΕΕ»; Η Ευρωπαϊκή Ένωση χρηματοδοτεί δράσεις που προσπαθούν να επιτύχουν έναν πολιτικά εγκεκριμένο στρατηγικό στόχο, πάντα όμως με ανοικτές διαδικασίες και διαγωνισμούς με ουσιαστικούς ελεγκτικούς μηχανισμούς, συμπεριλαμβάνοντας στις διαδικασίες υλοποίησης ακόμα και απ’ ευθείας αναθέσεις, όμως με φειδώ. Ιδιαιτέρως, και κατόπιν διαφόρων ατασθαλιών (και όχι μόνο ελληνικών) στις διαγωνιστικές διαδικασίες στην ΕΕ, με αναρίθμητα δημοσιεύματα στο ευρωπαϊκό τύπο να αναδεικνύουν μίζες και άλλα παρατράγουδα των απ’ ευθείας αναθέσεων, καθώς και τα ανύπαρκτα αποτελέσματα αυτών, το ευρωπαϊκό πλαίσιο όχι μόνο έθεσε συγκεκριμένες προδιαγραφές διαφάνειας που ιχνιλατούνται και ελέγχονται, αλλά και λίαν προσφάτως δημιούργησε το θεσμό του Ευρωπαίου Εισαγγελέα που έχει εντάξει στο πεδίο έρευνάς του και το αντικείμενο των χρηματοδοτούμενων από την Ε.Ε. έργων, συνεπικουρώντας την πιο παλιά στο πλαίσιο αυτό Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Καταπολέμησης της Απάτης (OLAF). Στην περίπτωση λοιπόν της της Ελλάδας και αυτών των κονδυλίων που μας δίδονται για να φτάσουμε τα ανεπτυγμένα κράτη, έχουμε την μοναδική στα χρονικά «πατέντα» να ζητάμε ως χώρα (και πολύ καλά έγινε ως εκεί) Ευρωπαϊκά χρήματα για την ενίσχυση της κυβερνοασφάλειας, ενός τομέα υψίστης εθνικής στρατηγικής σημασίας, και αφού πάρουμε την έγκριση όπου οι αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναμένουν ότι θα τηρηθεί η Εθνική και Κοινοτική νομοθεσία και οι σχετικές ανοικτές διαγωνιστικές διαδικασίες, να έρχονται τα αρμόδια υπουργεία και να δίνουν σε αυτά τα κονδύλια, ένα "χαρακτήρα" μυστικό, με το να δρομολογείται ένας διαγωνισμός 40 εκατ. ευρώ με ελλιπή (στην καλύτερη των περιπτώσεων) διαφάνεια, με αποκλειστικές προσκλήσεις συμμετοχής σε συγκεκριμένες εταιρίες, με απόλυτη μυστικότητα, (κάτω από τον Ειδικό Κανονισμό Δημοσίων Συμβάσεων της ΕΥΠ), χωρίς να γνωρίζει κανείς ποιες είναι αυτές οι εταιρείες και με ποια τεχνικά, οικονομικά ή άλλου τύπου κριτήρια «προσκλήθηκαν» έναντι άλλων ελληνικών και ευρωπαϊκών εταιρειών πληροφορικής.
Ερωτήματα προς Ευρωπαϊκούς θεσμούς
Άραγε ενημερώθηκαν οι Ευρωπαϊκές αρχές για την μετατροπή των χρημάτων του Ευρωπαίου φορολογούμενου του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης σε κονδύλια, “γκρίζας" φύσης για την ΕΥΠ; Αν ναι και ναι (δηλ. στην έγκριση και στη “γκρίζα” φύση), εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αυτή η «βάπτιση του κρέατος σε ψάρι»; Είναι κάτι τέτοιο σύννομο με την Κοινοτική νομοθεσία και τους Κοινοτικούς κανονισμούς για την ορθή διαχείριση των Ευρωπαϊκών πόρων που καταβάλει ο Ευρωπαίος και ο Έλληνας φορολογούμενος, με κανόνες διαφάνειας; Μπορούν οι προδιάγραφες ενός πανάκριβου συστήματος μαζικής παρακολούθησης ηλεκτρονικών ιχνών πολιτών να είναι μυστικές; Δεδομένου ότι την ίδια περίοδο πολλές ακόμη άλλες Ευρωπαϊκές χώρες δημιουργούν Επιχειρησιακά Κέντρα Κυβερνοασφαλείας με Ευρωπαϊκά χρήματα όπως προβλέπεται στην Ευρωπαϊκή Στρατηγική για την Κυβερνοασφάλεια, ακολουθείται και σε κάποια άλλη χώρα αυτή η μετατροπή των Ευρωπαϊκών χρημάτων σε ειδικά κονδύλια μυστικών υπηρεσιών ή μήπως πρόκειται για Ελληνική «καινοτομία»; Εμπίπτουν οι προμήθειες τέτοιων συστημάτων σε τεχνολογίες στρατηγικής αυτονομίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης οι οποίες θα πρέπει να αναπτύσσονται εντός των Κρατών Μελών της Ε.Ε.; Και ερχόμενοι στην ειδική περίπτωση της παρακολούθησης, τι προτίθενται να πράξουν οι αρμόδιες Ευρωπαϊκές αρχές, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωκοινοβούλιο, ειδικά για το διαδικαστικό και το οικονομικό σκέλος αυτής της σκοτεινής υπόθεσης, με αποδεδειγμένο μάλιστα θύμα, έναν Ευρωβουλευτή;...
Διαβάστε αύριο το 2ο μέρος
*Σημείωση: Οι απόψεις των αρθρογράφων αποτελούν προσωπικές θέσεις και δεν αποτελούν τυχόν θέσεις του newshub.gr
-
27 Μαρτιου 2024, 13:10Κρήτη: Τέσσερα ξενοδοχεία βγαίνουν στο σφυρί τον Απρίλιο σε Ρέθυμνο, Πλακιά και Χερσόνησο
-
26 Μαρτιου 2024, 18:33Εικαστική παρέμβαση έξω από το Μποδοσάκειο- Συνεργασία διεθνούς φήμης καλλιτέχνη με μαθητές
-
27 Μαρτιου 2024, 07:59Λασίθι: Κινητοποίηση της Πυροσβεστικής για φωτιά στη Σητεία- Σε ύφεση το πύρινο μέτωπο
-
27 Μαρτιου 2024, 09:40Βολές στο κέντρο... της Τετάρτης!
-
26 Μαρτιου 2024, 16:45Κρητικός Αγριόγατος: Αισιοδοξία από τα ευρήματα μελέτης για τη διατήρηση του άγριου αιλουροειδούς (φωτο)
-
26 Μαρτιου 2024, 14:01Ηράκλειο: Επιτέθηκαν και χτύπησαν 18χρονο στην παραλιακή