Θέμα newshub.gr: Γιατί είναι η γραμμή Δαμάστα - Χανιά αναγκαία για την ενεργειακή αναβάθμιση της Κρήτης
Ένα έργο, το οποίο κρίνεται αναγκαίο για την ενεργειακή αναβάθμιση της Κρήτης είναι η νέα γραμμή μεταφοράς 150 KV Χανιά – Δαμάστα, αλλά και τα απαιτούμενα έργα ενίσχυσης του συστήματος υψηλής τάσης στο νησί. Ένα έργο για το οποίο πραγματοποιήθηκε στο Ηράκλειο, πριν λίγα 24ωρα, μια συνάντηση με εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ.
Τα στελέχη του ΑΔΜΗΕ παρουσίασαν τη νέα γραμμή μεταφοράς 150 KV Χανιά – Δαμάστα, η έγκαιρη ολοκλήρωση της οποίας θα συμβάλει ώστε η μεγάλη διασύνδεση Κρήτης – Αττικής να μπει σε πλήρη λειτουργία το 2025.
Κατά την τοποθέτηση του ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μάνος Μανουσάκης τόνισε ότι η γραμμή Χανιά – Δαμάστα πρέπει να αντιμετωπίζεται ως τμήμα του ευρύτερου έργου της διασύνδεσης της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα. Υπογράμμισε δε τη νευραλγική σημασία της έγκαιρης ολοκλήρωσης της νέας γραμμής για τη διασφάλιση της ευστάθειας του ηλεκτρικού συστήματος του νησιού και την αποφυγή blackout. Η ευστάθεια αποτελεί κρίσιμο ζητούμενο, ιδιαίτερα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες που η ζήτηση για ηλεκτρική ενέργεια εκτοξεύεται, καθώς και σε συνθήκες ακραίων κλιματικών φαινομένων, τα οποία γίνονται όλο και πιο συχνά.

Αναφορικά με τις επιφυλάξεις που έχουν εκφράσει οι δημοτικές αρχές για το έργο της γραμμής Χανιά – Δαμάστα, τα στελέχη του Διαχειριστή εξήγησαν με λεπτομέρεια γιατί προτάσσεται η εναέρια όδευση της γραμμής έναντι της υπογειοποίησης, η οποία άλλωστε έχει ήδη γίνει σε 35 χλμ. γραμμών στην Κρήτη για την εξυπηρέτηση της μικρής διασύνδεσης με την Πελοπόννησο το διάστημα 2019-2020, καθώς και γιατί η μόνη επιπλέον υπογειοποίηση που είναι τεχνικά εφικτή για τη γραμμή Χανιά – Δαμάστα φτάνει τα 5 χλμ.
H πλήρης υπογειοποίηση όχι μόνο θέτει σε κίνδυνο την ορθή λειτουργία του εξοπλισμού, αλλά καθυστερεί σημαντικά το έργο της διασύνδεσης στο σύνολό του, καθώς θα απαιτήσει νέα τεχνική μελέτη. Επιπρόσθετα, θα αυξήσει σε δυσθεώρητα μεγέθη το κόστος υλοποίησης του έργου, που θα κληθούν να πληρώσουν οι Έλληνες καταναλωτές.
Τα στελέχη του ΑΔΜΗΕ παρέθεσαν όλα τα κριτήρια που έλαβε υπόψη ο Διαχειριστής στη φάση του σχεδιασμού του έργου (όρια οικισμών, περιοχές natura, αρχαιολογικοί χώροι, κοκ) καθώς και τις - τεχνικά εφικτές - αλλαγές που υλοποίησε στην όδευση κατ’ απαίτηση των αρμόδιων φορέων, με γνώμονα να μην τίθεται σε κίνδυνο η ταχεία και πλέον οικονομική υλοποίηση του έργου.
Γιατί είναι αναγκαίο το έργο
Σήμερα το newshub.gr παραθέτει όλα τα στοιχεία που αποδεικνύουν ότι το έργο της νέας γραμμής μεταφοράς 150 KV Χανιά – Δαμάστα, ειναι αναγκαίο. Μιλάμε για ένα έργο συνολικού μήκους 101,3 χλμ από τα οποία το εναέριο τμήμα θα ειναι 96,8 χλμ, με την εμπλοκή των Δήμων Χανίων, Αποκορώνου, Ρεθύμνης, Αμαρίου, Μυλοποτάμου και Μαλεβιζίου.

Η νέα γραμμή μεταφοράς 150 KV Χανιά – Δαμάστα είναι αναγκαία γιατί:
-Σε περίπτωση βλάβης στη μικρή διασύνδεση, θα αποτρέψει το μερικό ή ολικό μπλακ- άουτ
-Ισχυροποιεί την ηλεκρική σύνδεαση μεταξύ της Δυτικής Κρήτης και του υπόλοιπου νησιού, συμβάλλοντας στο να ξεπεραστούν προβληματα ασφαλούς τροφοδοσίας.
-Ισχυροποιεί το ηλεκτρικό δίκτυο της Κρήτης συνολικά και κάνει δυνατή την περαιτέρω βιομηχανική και τουριστική ανάπτυξη με χαμηλότερο κόστος ενέργειας και σταθερότερη ηλεκτρική ενέργεια
-Εξασφαλίζει την ενεργειακή ασφάλεια της Κρήτης, χωρίς ρυπογόνες μονάδες και με χαμηλό κόστος παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.

Τα κριτήρια
Ο ΑΔΜΗΕ για αυτό το έργο είχε συγκεκριμένα κριτήρια σχεδιασμού. Οπως λένε τα στελέχη του:
-Κινούμενοι προς ορεινά εδάφη για την αποφυσή οικισμών (οριοθετημένων ή μη)
-Με γνώμονα την αποφυγή των περιπατητικών μονοπατιών στο Δήμο Αποκόρωνα και τα Λευκά Όρη
-Με την υπογειοποίηση 4,5 χλμ κοντά στον υποσταθμό Χανίων για μείωση της οικιστικής και αρχαιολογικής όχλησης
-Χωροθετώντας τους πυλώνες στα όρια αλλαγής των ιδιοκτησιών ώστε να μην υποβιβάζονται περιουσίες των κατοίκων
-Περνώντας αναγκαστικά από προστατευμένες περιοχές, δεδομένου ότι αυτές οι περιοχές καλύπτουν πολύ μεγάλες εκτάσεις, πασχίζοντας ταυτόχρονα για το ελάχιστο δυνατό αποτύπωμα.

Η ολική υπογειοποίηση
Η ολική υπογειοποίηση δεν είναι εφικτή γιατί:
-Θα οδηγήσει σε αύξηση των τάσεων στο ηλεκτρικό σύστημα της Κρήτης, βάζοντας σε κίνδυνο την ορθη λειτουργία του εξοπλισμου
-Θα επιφέρει σημαντική καθυστέρηση στην ολοκληρωση του έργου με αρνητικές συνέπειες στη σταθερότητα του δικτύου του νησιού.
-Σε περίπτωση βλάβης του υπογειου καλωδίου, η επισκευή θα είναι χρονοβόρα και θα προκαλέσει σοβαρή όχληση στο οδικό δίκτυο
-Σε περίπτωση τροποίησης ή διαπλάτυνσης του οδικού άξονα (λ.χ ΒΟΑΚ), η μετατόπιηση του καλωδιακού συστήματος θα είναι αδύνατη.
-Θα αυξήσει σε δυσθεώρητα μεγέθη το κόστος υλοποιησης του έργου που θα πληρώσουν οι Έλληνες καταναλωτές

Αξίζει να σημειωθεί ότι η μερική υπογειοποίηση είναι εφικτή ως 5 χλμ και αυτό γιατί υπαρχει ένα ανώτατο όριο στο οποίο είναι δυνατή η υπογειοποίηση των γραμών μεταφοράς στην Κρήτης.
Αυτό συμβαίνει γιατί τα καλωδιακά συστήματα αυξάνουν την τάση του συστήματος και απαιτούν ειδικές εγκαταστάσεις αντιστάθμισης (πηνία) για να λειτουργούν σωστά.
Η σύνδεση Κρήτη - Πελοπόννησος, συμπεριλαμβανομύνου του υπογειου τμήματος στην Κρήτη, με 34 υπόγεια χλμ έχει σχεδόν εξαντλησει τη δυνατότητα υπογειοποίησης επιτρέποντας μόνο 5 χλμ ακόμη. Ενώ για κάθε τμήμα που θα υπογειοποιειται, ανεξατήτου μήκους, θα απαιτείται η τοποθέτηση 2 ειδικών πύργων (κόστους 250.000 έκαστος) σε βάση 14μ Χ 14μ και πλατείας ελιγμών 100 τμ τουλάχιστον.
Οι αλλαγές
Οπως ειπώθηκε στη συνάντηση οι αλλαγές που μπορεί να γίνουν στη χάραξη του έργου έχουν μόνο σημειακό χαρακτήρα καθώς μεγαλύτερες τροποποιήσεις θα οδηγήσουν σε σοβαρές καθυστερήσεις, με σημαντικές επιπτώσεις στην ενεργειακή ασφάλεια του νησιού.
Εν κατακλείδι, η νέα γραμμή Χανιά – Δαμάστα ισχυροποιεί την ηλεκτρική διασύνδεση μεταξύ της Δυτικής Κρήτης και του υπόλοιπου νησιού, διασφαλίζοντας την ηλεκτρική του τροφοδότηση, ακόμη και σε περίπτωση βλάβης της μικρής διασύνδεσης Κρήτης – Πελοποννήσου. Επιπλέον, βγάζει από το νησί τις ρυπογόνες μονάδες και διασφαλίζει χαμηλό κόστος παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.

Η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ και οι αυτοδιοικητικοί φορείς του νησιού βρίσκονται σε συνεχή συνεργασία και επικοινωνία για την προώθηση του σημαντικού αυτού έργου, που πρώτα και κύρια θα διασφαλίσει την ενεργειακή ασφάλεια της Κρήτης.
Παρόντες στη συνάντηση ήταν η Μαρία Κοζυράκη, γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης, ο Περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης, οι Αντιπεριφερειάρχες Νίκος Καλογερής και Νίκος Ξυλούρης, καθώς και οι δήμαρχοι: Χανίων Παναγιώτης Σημανδηράκης, Αποκόρωνα Χαράλαμπος Κουκιανάκης, Ρεθύμνου Γιώργης Μαρινάκης, Αμαρίου Παντελής Μουρτζανός, Μυλοποτάμου Γεώργιος Κλάδος και Μαλεβιζίου Μενέλαος Μποκέας, από την επικράτεια των οποίων διέρχεται η νέα γραμμή.
-
12 Νοεμβριου 2025, 20:28Βορίζια - Συνελήφθη ανιψιός του Καργάκη- Φέρεται να τοποθέτησε τη βόμβα στο σπίτι Φραγκιαδάκηδων -
12 Νοεμβριου 2025, 10:55Βολές στο κέντρο... της Τετάρτης! -
13 Νοεμβριου 2025, 16:26Βορίζια: Το βίντεο και τα τηλεφωνήματα που οδήγησαν στη σύλληψη του 23χρονου φερόμενου βομβιστή -
13 Νοεμβριου 2025, 10:00Βορίζια: Σε κοιμητήριο συνελήφθη ο όγδοος εμπλεκόμενος στο μακελειό – "Εξαφανισμένα" τα όπλα -
13 Νοεμβριου 2025, 08:33Ηράκλειο - Σοκαριστικό τροχαίο: Αυτοκίνητο έπεσε σε βιτρίνα καταστήματος (φώτο) -
12 Νοεμβριου 2025, 19:00Βορίζια: Νέες φωτογραφίες από το μακελειό - Στο σκοτάδι οι έρευνες για τα όπλα του θανάτου (φωτο)
