Ο Νότιος Οδικός Άξονας Κρήτης σε σχέση με το νέο Αεροδρόμιο στο Καστέλι - Η ενημέρωση προς τον Υπουργό (Φωτο)

Με ενημερωτικό σημείωμα η Γενική Διεύθυνση Υποδομών Κρήτης ενημερωνει τον Υπουργό Υποδομών κ. Χρίστο Δήμα για το ΝΟΑΚ
Το Διευρωπαϊκό Δίκτυο της Κρήτης (Δ.Δ.Κ.) αποτελείται από τέσσερα οδικά τμήματα, συνολικού μήκους 450 χλμ. και είναι ιδιαίτερα σημαντικό καθώς λειτουργεί αποφασιστικά στην οικονομική ανάπτυξη και την περιφερειακή συνοχή του νησιού. Τα τμήματα αυτά είναι ο ΒΟΑΚ με μήκος ~300 χλμ., ο κάθετος άξονας Ηράκλειο – Άγιοι Δέκα μήκους 36 χλμ., ο Ν.Ο.Α.Κ. στην Ανατολική Κρήτη μήκους ~100 χλμ. και το οδικό τμήμα Ιεράπετρα – Παχειά Άμμος μήκους 14 χλμ.
Ο Ν.Ο.Α.Κ. ως τμήμα του Δ.Δ.Κ. αποτελείται από πέντε οδικά τμήματα, τα οποία είναι τα εξής:
1. Καστέλι – Προτόρια, μήκους 23,4 Km.
2. Προτόρια – Βιάννος, μήκους 39 Km.
3.Βιάννος – Καλάμι, μήκους 12 Km.
4.Καλάμι – Μύρτος, μήκους 10 Km.
5.Μύρτος – Ιεράπετρα, μήκους 13 Km.
Σε κάποια από αυτά τα τμήματα εκπονούνται ή εκπονήθηκαν συγκοινωνιακές μελέτες. Ο βαθμός ωρίμανσης των μελετών που αφορούν τα παραπάνω τμήματα διαφοροποιείται ανάλογα με την ολοκλήρωση των σταδίων τους δηλαδή του : α) λειτουργικού σχεδιασμού (αναγνωριστικές μελέτες), β) γεωμετρικού σχεδιασμού (προμελέτες) και γ) κατασκευαστικού σχεδιασμού (οριστικές μελέτες). Η εκτίμηση του κόστους των οδικών έργων αποτελεί βασικό μέρος των τεχνικών στοιχείων των μελετών τους. Το κόστος αυτό εξαρτάται άμεσα από το μήκος των οδικών τμημάτων καθώς και από τα μεγάλα τεχνικά έργα που προβλέπονται, δηλαδή τα μήκη των γεφυρών και των σηράγγων που περιλαμβάνουν.
Συγκεκριμένα για τα τμήματα του Ν.Ο.Α.Κ. :
1)Η μελέτη για το τμήμα Καστέλλι - Στόλοι, μήκους 11,57 χλμ. και διατομής β2σ, πλάτους 11 μέτρων, χαρακτηρίζεται από μεσαίο βαθμό ωρίμανσης. Έχει εκπονηθεί και εγκριθεί ο λειτουργικός και γεωμετρικός σχεδιασμός και εκκρεμεί η έγκριση του κατασκευαστικού σχεδιασμού (οριστικές μελέτες). Επίσης, έχει εγκριθεί η περιβαλλοντική αδειοδότηση (Α.Ε.Π.Ο.)
2)Το τμήμα Στόλοι – Προτόρια μήκους 11,83 χλμ. και διατομής β2σ χαρακτηρίζεται από υψηλό βαθμό ωρίμανσης, καθώς έχουν ολοκληρωθεί και εγκριθεί ο λειτουργικός, γεωμετρικός και ο κατασκευαστικός σχεδιασμός.
Στις παραπάνω 2 μελέτες συνολικού μήκους 23,4 Km, υπολείπεται η εκπόνηση των μελετών σήμανσης – ασφάλισης, οριστικών τεχνικών, Κτηματολογίου και Η/Μ φωτισμού.
Ο συνολικός προϋπολογισμός για την κατασκευή του τμήματος Προτόρια - Στόλοι – Καστέλλι έχει υπολογιστεί στα 43 εκατομμύρια ευρώ.
3)Το οδικό τμήμα Προτόρια – Βιάννος συνίσταται στα επί μέρους υποτμήματα :
I.Προτόρια - Πύργος - Ροτάσι μήκους 5 Km το οποίο έχει αναβαθμισθεί με διατομή 12,5 m.
II.Ροτάσι – Ι/Κ Μάρθας (προς Αρκαλοχώρι & Νέο Αεροδρόμιο Καστελίου) μήκους 21,0 Km το οποίο χρήζει αναβάθμισης με διατομή β2σ, όπως έχει μελετηθεί και το τμήμα Καστέλλι – Προτόρια. Το οδικό τμήμα Ι/Κ Μάρθας
– Νέο Αεροδρόμιο Καστελίου έχει συνολικό μήκος 14 Km και έχει υλοποιηθεί, αλλά απαιτούνται γεωτεχνικές παρεμβάσεις ευστάθειας των πρανών, λόγω κατολισθήσεων οι οποίες επιδεινώθηκαν μετά τους σεισμούς του Αρκαλοχωρίου, τον Σεπτέμβριο του 2021.
III. Ι/Κ Μάρθας – Κυκλ.Κόμβος Βιάννου μήκους 12,5 Km το οποίο πρέπει να μελετηθεί κυρίως από γεωτεχνικής πλευράς (ευστάθεια πρανών, κατολισθήσεις, κ.α.) και αναβάθμισης της απορροής των ομβρίων και του οδοστρώματος.
IV.Παράκαμψη Βιάννου μήκους ~3,2 km , έχει υλοποιηθεί με διατομή 12,5 m.
4)Στο τμήμα Βιάννος - Καλάμι, συνολικού μήκους 12,49 χλμ. και διατομής γ2 έχει εκπονηθεί και εγκριθεί μόνο ο λειτουργικός σχεδιασμός και εκκρεμούν τόσο ο γεωμετρικός όσο και ο κατασκευαστικός σχεδιασμός. Συνεπώς χαρακτηρίζεται από χαμηλό βαθμό ωρίμανσης και ο προϋπολογισμός του συγκεκριμένου οδικού τμήματος εκτιμάται στο ποσό των 95 εκατομμυρίων ευρώ, λόγω μεγάλων τεχνικών έργων.
5)Το τμήμα Καλάμι – Μύρτος, μήκους 10 χλμ. και διατομής γ2 χαρακτηρίζεται από μεσαίο βαθμό ωρίμανσης καθώς έχει ολοκληρωθεί ο λειτουργικός σχεδιασμός, εν μέρη ο γεωμετρικός και εκκρεμεί ο κατασκευαστικός. Ο προϋπολογισμός για το εν λόγω τμήμα έχει προυπολογισθεί στα 85 εκατομμύρια ευρώ.
6)Η μελέτη του οδικού τμήματος Μύρτος - Ιεράπετρα, μήκους 13 χλμ. και διατομής β2σ παρουσιάζει χαμηλό βαθμό ωρίμανσης καθώς έχει εκπονηθεί μόνο ο λειτουργικός σχεδιασμός και εκκρεμούν τόσο ο γεωμετρικός όσο και ο κατασκευαστικός σχεδιασμός. Το οδικό τμήμα Μύρτος – Ιεράπετρα έχει προϋπολογισμό περί τα 40 εκατομμύρια ευρώ.
7)Η μόνη μελέτη που έχουν ολοκληρωθεί όλα τα στάδια της αφορά το οδικό τμήμα Ιεράπετρα - Παχειά Άμμος, συνολικού μήκους 14 χλμ, με διατομή αυτοκινητοδρόμου (β4ν*σ). Το οδικό τμήμα Ιεράπετρα - Παχειά Άμμος έχει προϋπολογισμό 90 εκατομμύρια ευρώ.
Ν.Ο.Α.Κ. και Αεροδρόμιο Καστελίου.
Το νέο αεροδρόμιο Καστελίου αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα έργα υποδομής στην Ελλάδα και αναμένεται να συμβάλει αποφασιστικά στην οικονομική ανάπτυξη, την ενίσχυση του τουρισμού καθώς και στην αναβάθμιση της γεω-στρατηγικής θέσης της Κρήτης. Η οδική σύνδεση του αεροδρομίου με το λοιπό οδικό δίκτυο του νησιού αποτελεί κρίσιμη παράμετρο, καθώς είναι απαραίτητη για την λειτουργική ένταξη στο ευρύτερο μεταφορικό σύστημα της Κρήτης. Ιδιαίτερη σημασία αποκτά η άμεση σύνδεση του και με τον Νότιο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΝΟΑΚ), ο οποίος κρίνεται στρατηγικής σημασίας.
Όπως φαίνεται και στην παραπάνω εικόνα η μετάβαση από την Ιεράπετρα στο νέο Αεροδρόμιο, μέσω του Β.Ο.Α.Κ., απαιτεί σήμερα περίπου 1 ώρα και 34 λεπτά για μία απόσταση 90,9 χλμ. Αντιθέτως, μέσω του υφιστάμενου Νότιου Οδικού Άξονα, η ίδια διαδρομή καλύπτεται σε 1 ώρα και 17 λεπτά, με μήκος διαδρομής 70,1 χλμ. Παρά το γεγονός ότι η δεύτερη διαδρομή είναι συντομότερη κατά περίπου 20 χλμ, η χρονική διαφορά είναι ελάχιστη, γεγονός που καταδεικνύει την κακή χάραξη και κατάσταση του υπάρχοντος νότιου οδικού δικτύου καθώς και την ανάγκη άμεσης αναβάθμισης του.
Η κακή χάραξη - κατάσταση του υφιστάμενου νότιου οδικού δικτύου είναι εμφανής και στην περίπτωση της διαδρομής Μοίρες – νέο Αεροδρόμιο Καστελίου. Παρατηρείται ότι η υφιστάμενη διαδρομή μέσω Β.Ο.Α.Κ. απαιτεί 1 ώρα και 17 λεπτά για συνολική απόσταση 81,9 Km, ενώ μέσω Ν.Ο.Α.Κ., μέσω της υφιστάμενης χάραξης, ο απαιτούμενος χρόνος είναι 1 ώρα και 12 λεπτά για μία απόσταση 62,4 Km. Η εν λόγω διαφορά καθιστά επιτακτική την ανάγκη αναβάθμισης του ΝΟΑΚ, ώστε να εξασφαλιστεί ταχύτερη και ασφαλέστερη μετακίνηση από και προς το Νέο Αεροδρόμιο Ηρακλείου (Καστέλλι).
Επειδή το τμήμα Καστέλλι – Προτόρια έχει μελετηθεί, απαιτείται να μελετηθεί και το τμήμα του ΝΟΑΚ από το Ροτάσι προς Ι/Κ Μάρθας μήκους ~21 Km. Παράλληλα μπορεί να μελετηθεί και η διαδρομή από ‘Ανω Καστελλιανά (επί του ΝΟΑΚ) προς τον Α/Κ ΝοτιοΔυτικά του Αρκαλοχωρίου, μήκους περί τα 13 km, στον οποίο καταλήγει ο συνδετήριος του νέου Α/Δ Καστελίου οπότε η συνολική απόσταση μειώνεται κατά περίπου 5 km σε σχέση με την διαδρομή Ι/Κ Μάρθας (ΝΟΑΚ) προς Α/Κ Αρκαλοχωρίου. Έτσι η απόσταση Μοίρες νέο Α/Δ Καστελίου με το υφιστάμενο οδικό δίκτυο του ΝΟΑΚ για το οποίο απαιτείται αναβάθμιση είναι 62,2 Km μέσω Ανω Καστελιανών και 68,5 Km μέσω Ι/Κ Μάρθας.
Συμπληρωματικά αναφέρουμε ότι η Περιφέρεια Κρήτης εκπονεί δύο μελέτες σε οδικά τμήματα του ΝΟΑΚ, στο πλαίσιο του Ε.Π. «Κρήτη 2014-2020» που δεν ανήκουν στο Διευρωπαικό Δίκτυο Κρήτης, καθώς βρίσκονται Δυτικά των Αγίων Δέκα και είναι : α) Η Παράκαμψη Μοιρών της Ε.Ο. 97 «Ηράκλειο – Αγία Γαλήνη» μήκους 7,07 km, με διατομή (β2+1), νέα χάραξη, με πλάτος διατομής 11,50 m και με σύμβαση μελέτης 668.081 € και β) Η Παράκαμψη Τυμπακίου της Ε.Ο. 97 «Ηράκλειο – Αγία Γαλήνη» μήκους 7,27 km, με διατομή (β2σ) κατά ΟΜΟΕ, με το παράπλευρο δίκτυο, εγκάρσιων οδών και διαμόρφωση 7 Ι/Κ, με νέα χάραξη, πλάτους διατομής 11,00 m και με σύμβαση μελέτης 558.406,17 €. Οι παρακάμψεις αυτές είναι πολύ σημαντικές κυκλοφοριακά, καθώς ο Ν.Ο.Α.Κ. παρακάμπτει τα οικιστικά σύνολα των Μοιρών και Τυμπακίου, ενώ σήμερα ο υφιστάμενος δρόμος από και προς Αγία Γαλήνη διέρχεται μέσα από τις οικιστικές περιοχές των κωμοπόλεων αυτών.
Συμπερασματικά, η αναβάθμιση του Ν.Ο.Α.Κ. αναμένεται να μειώσει τις χρονο-αποστάσεις και να προσφέρει ασφαλέστερη πρόσβαση από και προς το νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου (Καστέλλι) για τους κατοίκους και επισκέπτες των νότιων περιοχών της Κρήτης, διευκολύνοντας την τουριστική ανάπτυξη και την πρόσβαση σε μέχρι σήμερα δυσπρόσιτους προορισμούς. Παράλληλα, σε συνδυασμό με τον Β.Ο.Α.Κ., ο Ν.Ο.Α.Κ. θα συμβάλει ουσιαστικά στην ισόρροπη ανάπτυξη του νησιού και στην ανάδειξη του αεροδρομίου Καστελίου ως διαπεριφερειακού κόμβου στρατηγικής σημασίας για ολόκληρη την Κρήτη.
-
10 Οκτωβριου 2025, 15:57Κλιμάκιο ελέγχου του ΟΠΕΚΕΠΕ καταγγέλλει απειλές και προπηλακισμό σε κτηνοτροφικό έλεγχο στη Μεσαρά
-
09 Οκτωβριου 2025, 22:14Ηράκλειο: Εξώδικο του Νίκου Μπουνάκη για τις κατηγορίες σχετικά με την εμπλοκή του ΚΥΔ στην υπόθεση ΟΠΕΚΕΠΕ
-
10 Οκτωβριου 2025, 10:59Βολές στο κέντρο... της Παρασκευής!
-
09 Οκτωβριου 2025, 19:18Αγροτικές ενισχύσεις: Ξεκινά σειρά πληρωμών προς τους παραγωγούς
-
10 Οκτωβριου 2025, 07:00Kρήτη: Ζυμώσεις και αναβρασμός ενόψει... επανένωσης με τον Αλέξη Τσίπρα - Ποιες μεταπηδήσεις «ψήνονται»
-
10 Οκτωβριου 2025, 22:24Ηράκλειο: "Καμπάνα" 13 ετών και 7 μηνών αλλά κατ' οίκον έκτιση της ποινής για τον Γ. Ξυδάκη