C-27J Spartan: Δρομολογείται ο εκσυγχρονισμός
Η αντίστροφη μέτρηση για την οριστική «απογείωση» του στόλου C-27J Spartan έχει ξεκινήσει. Σύμφωνα με στρατιωτικές πηγές, μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να περάσει από το Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων η εισήγηση του Αεροπορικού Επιτελείου για ένα πακέτο που συνδυάζει τεχνική υποστήριξη (FOS) για τα επόμενα χρόνια και εκσυγχρονισμό ηλεκτρονικών/επικοινωνιών.
Πρόγραμμα, το οποίο έχει χαρακτηριστεί ως «must» από το Αεροπορικό Επιτελείο και έχει την έγκριση και της πολιτικής ηγεσίας, με στόχο τα «φτερά» των «Σπαρτιατών» να αναβαθμιστούν και να παραμείνουν επιχειρησιακά.
Από την αναγέννηση στην αναβάθμιση
Οι τακτικές αερομεταφορές αποτελούν ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα για την Πολεμική Αεροπορία και μάλιστα σε δύο «μέτωπα».
Από τη μία ο αγώνας δρόμου για την υποστήριξη των C-130 – με το βλέμμα στην αντικατάσταση τους – και από την άλλη η επιχείρηση «αναγέννησης» των C-27J που ξεκίνησε το 2022 με την ενεργοποίηση σύμβασης FOS.
Η προσπάθεια ήδη έχει αποδώσει αποτελέσματα, καθώς πέντε Spartan επανήλθαν σταδιακά στην ενεργό δράση, με το έκτο να αναμένεται να παραδοθεί έως τον προσεχή Φεβρουάριο.
Τα αεροσκάφη της 354 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών «Πήγασος» κρατούν σήμερα «ζωντανό» το πιο απαιτητικό κομμάτι των αερομεταφορών: μεταφορές προσωπικού και υλικών, νησιωτικές διασυνδέσεις, αποστολές Μονάδων Ειδικών Δυνάμεων και Ειδικών Επιχειρήσεων, αεροδιακομιδές και ανθρωπιστική βοήθεια.
Η επιχειρησιακή τους παρουσία δεν είναι θεωρητική. Σουδάν, Γάζα, υποστήριξη σε όλες τις ασκήσεις και δραστηριότητες της HAF εντός και εκτός συνόρων αλλά και δεκάδες καθημερινές αποστολές σε όλο το Αιγαίο επιβεβαιώνουν τον ρόλο τους ως το «μακρύ χέρι» των Ενόπλων Δυνάμεων δίπλα στα παλαιότερα, ιδιαίτερα καταπονημένα C-130H.
Την ίδια ώρα όμως, οι ηλεκτρονικές υποδομές (avionics) σταδιακά καθίστανται ξεπερασμένες. Πολλά συστήματα χαρακτηρίζονται πλέον παρωχημένα και τα ανταλλακτικά γίνονται δυσεύρετα. Άμεσο αποτέλεσμα ο κίνδυνος καθήλωσης αν δεν «κλειδώσει» τώρα η επόμενη μέρα με πρώτο βήμα τη νέα FOS υποστήριξης από τα μέσα του 2026.
Η εισήγηση του Αεροπορικού Επιτελείου εδράζεται σε δύο σκέλη, τα οποία αφορούν τη νέα FOS, προκειμένου να εξασφαλιστεί η ροή ανταλλακτικών και τον εκσυγχρονισμό των ηλεκτρονικών επικοινωνιακών συστημάτων, ώστε οι «Σπαρτιάτες» να παραμείνουν αξιόπιστοι, ασφαλείς και διαλειτουργικοί με τα νέα μέσα της Πολεμικής Αεροπορίας.
Το «πακέτο» υποστήριξης και εκσυγχρονισμού
Κάλυψη έξι αεροσκαφών με συνολική οροφή διαθέσιμων ωρών που φτάνει έως 2.700.
Παράδοση του 6ου αεροσκάφους στην ενεργό δράση έως τον Φεβρουάριο.
Επέκταση υποστήριξης με ορίζοντα έως τις αρχές της επόμενης δεκαετίας, ώστε να διατηρηθεί σταθερό επίπεδο διαθεσιμότητας 80% – στην πράξη, έξι επιχειρησιακά C-27.
Xωρίς την υλοποίηση της FOS, ο περεταίρω εκσυγχρονισμός καθίσταται αδύνατος. Με την υπογραφή της σύμβασης υποστήριξης κερδίζεται ο απαραίτητος χρόνος για να δρομολογηθεί μεθοδικά και ο εκσυγχρονισμός.
Το Avionics Upgrade αφορά σύγχρονα ψηφιακά «εργαλεία πτήσης» και διαλειτουργικότητα.
Νέο Flight Management System (FMS).
Ψηφιακές οθόνες πολλαπλών λειτουργιών (glass cockpit).
Ανανεώσεις/αναβαθμίσεις σε υδραυλικά και συστήματα ελέγχου πτήσης όπου απαιτείται.
Επιχειρησιακές ενισχύσεις:
-Σύστημα αυτοπροστασίας (Self Protection) για αυξημένη επιβιωσιμότητα.
-Δυνατότητα εγκατάστασης Link-16, ώστε να «μιλάει» με Rafale, F-16V (Viper), F-35, MH-60R, Belharra και επίγεια ΚΕΠΙΧ/ΣΕΠ.
-Προβλεπόμενη ενσωμάτωση του ιταλικού GEDY για Ηλεκτρονικό Πόλεμο/Επιτήρηση.
Προαιρετικά kits:
-MEDEVAC (για αεροδιακομιδές/ICU).
-ISR/Ηλεκτρονικός Πόλεμος (πολλαπλασιαστής ισχύος σε κρίση/ασύμμετρες απειλές).
Βιομηχανική και τεχνική διάσταση
Το πρώτο αεροσκάφος θα υποβληθεί σε Avionics Upgrade στο Τορίνο στην έδρα της κατασκευάστριας Leonardo. Προσωπικό της 354 ΜΤΜ θα συμμετέχει στη διαδικασία βήμα-βήμα.
Μόλις το πρώτο αεροσκάφος επιστρέψει στην Ελευσίνα, στόχος είναι τα υπόλοιπα να εκσυγχρονιστούν «εκ των έσω», με ρόλο-κλειδί του Κρατικού Εργοστασίου Αεροπορίας (ΚΕΑ) και μικρού ιταλικού κλιμακίου το οποίο θα συνδράμει. Με αυτόν τον τρόπο η Πολεμική Αεροπορία κεφαλαιοποιεί τεχνογνωσία και μειώνει κόστος και χρόνο κύκλου.
Διεθνής εμπειρία: ο «Σπαρτιάτης» δεν είναι μόνος
Ο εκσυγχρονισμός του Spartan δεν αποτελεί ελληνική ιδιαιτερότητα. Ιταλία, Ρουμανία, Αυστραλία, αλλά και η US Coast Guard έχουν υλοποιήσει ή υλοποιούν αντίστοιχα «πακέτα». 88 C-27J σε 16 χώρες παραμένουν ιδιαίτερα δημοφιλή για την ικανότητα STOL, τον «σκληρό» σχεδιασμό και την πολυτυπία ρόλων:
Πυρόσβεση με MAFFS.
Εναέριος ανεφοδιασμός ελικοπτέρων.
ISR/Maritime Patrol με ραντάρ/ηλεκτροοπτικά.
Humanitarian Relief σε δύσκολα αεροδρόμια/διαδρόμους.
Η ελληνική Πολεμική Αεροπορία, με τις επόμενες κινήσεις της μπορεί να βρεθεί στην πρώτη γραμμή χρήσης του τύπου με σύγχρονες διασυνδέσεις και ειδικές διαμορφώσεις για τις ανάγκες του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου.
Επιχειρησιακά οφέλη που επιβάλλουν την υποστήριξη / εκσυγχρονισμό
1. Ελάφρυνση των C-130H
Τα Hercules είναι ο «κορμός» των στρατηγικών μεταφορών, αλλά με περιορισμένες διαθεσιμότητες και υψηλό κόστος ανά ώρα πτήσης. Όσα περισσότερα C-27 σηκώνουν το τακτικό φορτίο (προσωπικό, εφόδια, αλεξιπτωτιστές, ειδικές αποστολές), τόσο ζωτικά παραμένουν τα C-130 για το έργο που μόνο εκείνα μπορούν να επιτελέσουν.
2. Ευελιξία / επιβιωσιμότητα σε τακτικό περιβάλλον
Σενάριο κρίσης στο Αιγαίο: σύντομοι/ανώμαλοι διάδρομοι, προκεχωρημένα ΣΕΑ/ΛΣΤ, μεταφορά ειδικών τμημάτων και κρίσιμων υλικών. Εδώ το C-27J είναι αναντικατάστατο: STOL επιδόσεις, ανθεκτική άτρακτος/σύστημα προσγείωσης, χαμηλότερο αποτύπωμα. Με Link-16 και Self-Protection γίνεται πραγματικό τακτικό «mothership».
3. Πολλαπλοί ρόλοι χωρίς νέες αγορές
Με MEDEVAC kit μετατρέπεται σε πλωτό ICU στον αέρα. Με ISR/EW kit αποκτά δυνατότητα ελέγχου σε κρίσιμες περιοχές. Δυνατότητες που μεταφράζονται σε οικονομία δυνάμεων και ευελιξία δόγματος.
Κόστος vs όφελος
Το προτεινόμενο πακέτο κοστολογείται στα 250–260 εκατομμύρια ευρώ. Σε ορίζοντα δεκαετίας, πρόκειται για επένδυση, όχι για «δαπάνη»:
Με λιγότερο από το κόστος τριών νέων μέσων μεταφορικών αεροσκαφών (ενδεικτικά, ένα C-390 Millenium προσεγγίζει τα 100 εκατ. δολάρια), η χώρα εξασφαλίζει έως επτά πλήρως επιχειρησιακά Spartan για 20 χρόνια.
Το πρόγραμμα «αγοράζει χρόνο» μέχρι να ληφθούν αποφάσεις για το νέο μεγάλο μεταγωγικό (C-130J ή C-390) στις αρχές της επόμενης δεκαετίας, χωρίς να «στεγνώσει» το τακτικό σκέλος.
Το προφίλ του Spartan και το ελληνικό επιχειρησιακό περιβάλλον
Η Ελλάδα παρέλαβε από το 2004 οκτώ C-27J για την 354 ΜΤΜ «Πήγασος», ώστε να «γεφυρώσει» το κενό ανάμεσα σε ελικόπτερα και C-130. Το Spartan μεταφέρει έως 11 τόνους ή 60 στρατιώτες/46 αλεξιπτωτιστές, επιχειρεί με STOL φιλοσοφία, έχει ταχύτητα περίπου 600 χλμ/ώρα και εμβέλεια που καλύπτει όλη την Ανατολική Μεσόγειο.
Στο ελληνικό γεωπολιτικό πλαίσιο –ακριτικά νησιά, ανάγκη για ταχεία ενίσχυση και μεταφορές- το C-27 χαρακτηρίζεται ως value for money. Προσγειώνεται εκεί που τα μεγαλύτερα αεροσκάφη δυσκολεύονται, λειτουργεί οικονομικά όπου δεν χρειάζεται «βαρέως τύπου» πλατφόρμα, και διαμορφώνεται για αποστολές ειδικών δυνάμεων, MEDEVAC, ανθρωπιστικές επιχειρήσεις.
Από τις μηδενικές διαθεσιμότητες, το 2022 άνοιξε ένα παράθυρο ευκαιρίας με τη FOS και τη στενή σύμπραξη ομάδων τεχνικών της Μοίρας και της κατασκευάστριας εταιρεία. Αποτέλεσμα ήταν πέντε αεροσκάφη να βρεθούν ξανά στον αέρα, ένα έκτο σε τελικό στάδιο, και προοπτική για έβδομο μετά τον εκσυγχρονισμό. Πρόκειται σε κάθε περίπτωση για το πρώτο κερδισμένο στοίχημα με επόμενη κίνηση την απόφαση για FOS+Upgrade.
Η «ελληνική υπεραξία»: ΚΕΑ, 354 ΜΤΜ και μεταφορά τεχνογνωσίας
Το επιχειρησιακό όφελος πολλαπλασιάζεται όταν μεταφέρεται τεχνογνωσία στην Πολεμική Αεροπορία. Η επιλογή να πραγματοποιηθεί το πρώτο Avionics Upgrade στο Τορίνο με συμμετοχή ελληνικού προσωπικού και στη συνέχεια τα υπόλοιπα στην Ελευσίνα με πυρήνα το ΚΕΑ και ολιγομελές ιταλικό κλιμάκιο είναι στρατηγική:
Χαμηλότερο κόστος κύκλου.
Συντομότεροι χρόνοι ακινησίας ανά αεροσκάφος.
Αυτοδυναμία για μελλοντικές βελτιώσεις/ενημερώσεις.
Η Πολεμική Αεροπορία με αυτόν τον τρόπο δεν αγοράζει απλώς συστήματα, αλλά ταυτόχρονα «χτίζει» ικανότητα.
Διαλειτουργικότητα και δικτυοκεντρικός στόλος
Ο τακτικός μεταγωγικός στόλος δεν πετά σε «κενό πληροφοριών». Με Link-16 το C-27 μετατρέπεται σε «κόμβο» σε ένα δικτυοκεντρικό περιβάλλον, όπου τα F-35 πετούν «αόρατα» και μεταφέρουν πληροφορίες, τα Rafale «βλέπουν» μακριά, τα Viper «μοιράζονται» τακτική εικόνα, τα MH-60R «κλειδώνουν» επιφανειακές επαφές και οι Belharra εξασφαλίζουν αεράμυνα/ASW.
Σε μια πραγματική κρίση, η ασφαλής, ενημερωμένη, ταχεία μεταφορά μικρών/μεσαίων φορτίων και προσωπικού είναι καθοριστική. Το Spartan, με αυξημένη επίγνωση τακτικής κατάστασης, παύει να είναι μεταφορικό μέσο και μετατρέπεται σε τακτικό «εργαλείο».
Η αεροπορική ισχύς δεν μετριέται μόνο σε μαχητικά. Μετριέται στη συνοχή ενός δικτύου που μεταφέρει, διασυνδέει, στηρίζει. Τα C-27J Spartan είναι ο αθόρυβος πυλώνας αυτού του δικτύου.
Με FOS + Avionics/Comms Upgrade, με Link-16, με Self-Protection, με επιλογές MEDEVAC/ISR, με βιομηχανική συμμετοχή και μεταφορά τεχνογνωσίας, η Ελλάδα «κλειδώνει» δεκαετία επάρκειας στις τακτικές μεταφορές.
Οι «Σπαρτιάτες» επέστρεψαν. Αυτή τη φορά, με τον εκσυγχρονισμό που δρομολογείται, έχουν όλες τις προϋποθέσεις να μείνουν στην πρώτη γραμμή, εκεί όπου η αεροπορική ισχύς κερδίζει καθημερινά τον πόλεμο της ετοιμότητας.
-
22 Οκτωβριου 2025, 19:20Ηράκλειο: Το τελευταίο αντίο αύριο στη 32χρονη Ροδάνθη που “έφυγε” πρόωρα – Θλίψη για τη μητέρα δύο παιδιών -
22 Οκτωβριου 2025, 10:50Ηράκλειο: Το γκρέμισαν αφού το αποκατέστησαν-Ήταν το τελευταίο ίχνος του βιομηχανικού χαρακτήρα της περιοχής (Φωτο) -
23 Οκτωβριου 2025, 11:40Euroleague: Συνελήφθη ο διαιτητής Ούρος Νίκολιτς-Βρέθηκαν 250.000 ευρώ στο σπίτι του -
22 Οκτωβριου 2025, 17:55Δικταίον Άντρον: Παρατεταμένο κλείσιμο, καθυστερήσεις στα έργα και αγωνία επιχειρηματιών, εργαζομένων και παραγωγών στο Οροπέδιο Λασιθίου -
22 Οκτωβριου 2025, 13:44Ηράκλειο: Συνελήφθησαν πατέρας και γιος για το μαχαίρωμα στις Μοίρες -
22 Οκτωβριου 2025, 10:25Βολές στο κέντρο... της Τετάρτης!
